loading...
4nama
علي باقرزاده بازدید : 96 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)
mo8837.jpg

مردهای مجرد به غیر از ایکس باکس و تفریح با دوستان به چه چیزهای دیگری باید توجه کنند؟ دکوراسیون محل زندگی خود. چند سالی است در کشور ما هم باب شده است پسرها از خانواده های خود جدا می شوند و مجردی زندگی می کنند. اما بسیاری از آنها خانه های به هم ریخته دارند که تقریبا هیچ نوع دکور یا تزئینی ندارد. چرا باید این گونه باشد؟ صرف اینکه تنها زندگی می کنید دلیل نمی شود به دکوراسیون محل زندگی خود بها ندهید.
دید مردها در تزئین خانه با دید زنان بسیار فرق دارد. اصولا آدم ها سلیقه های متفاوت دارند اما اینجا دقیقا بحث جنسیتی مطرح است. زنان و مردان ارزش های متفاوت از هم برای تزئین خانه دارند. یکی از این تفاوت ها، نوع صحبت کردن آنها در مورد دکوراسیون خانه است.

مردها اصولا هنگام صحبت در مورد آنچه می خواهند از ادبیات خاصی استفاده می کنند. بیشتر علاقه آنها در بحث دکوراسیون به سبک طراحی داخل اتومبیل بر می گردد: صندلی های چرمی، تزئینات چوبی، دوخت منحصربه فرد و رنگ متالیک. در مورد رنگ و بافت دیوارها و وسایل نیز همچون وسایل تکنولوژیک به خانه نگاه می کنند و مثلا انتظار دارند وسیله های اتاق خواب همچون آی پد مینیمالیستی و باریک باشند.

مرتبط با سبک زندگی
طراح و دکوراتور باید پیش از هر اقدامی در مورد سبک زندگی فردی که قرار است خانه اش را تزئین کند، اطلاعات کسب کند. به طور مثال، آیا صاحب خانه زیاد سفر می رود؟ شیفت شب کار می کند؟ پرده و تاریکی اتاق برایش چقدر مهم است؟ آیا در رختخواب تلویزیون تماشا می کند؟ آیا صبح ها اخبار مطالعه می کند؟ همه این موارد در طراحی اتاق خواب یک مرد بسیار مهم هستنند زیرا باید المان های مرتبط با این سبک زندگی انتخاب و در اتاق به کار گرفته شوند.

خیلی خودخواه نباشید
تا چند وقت می خواهید مجردی زندگی کنید؟ بالاخره زمانی می رسد که باید فردی را وارد ندگی خود کنید. باید ازدواج کنید. پس سعی کنید اتاق خواب را به گونهای تزئین کنید که در آینده برای اقامت یک زوج هم مناسب باشد. به طور مثال، می توانید یک آینه تمام قد در اتاق بگذارید. یا رنگ و طرح هایی انتخاب کنید که صددرصد مردانه نیستند.

استفاده از رنگ های خنثی
مردها عموما رنگ هایی همچون توسی، سفید و مشکی را به هر رنگ دیگری ترجیح می دهند. اما بهتر است از رنگ های دیگر هم بهره بگیرید. به جای استفاده از تابلوهای بزرگ، تابلوهای کوچک و متنوع به دیوار نصب کنید. مشکی و توسی برای اتاق خواب کمی زمخت و خشن هستند بنابراین، از وسایل و رنگ هایی که کمی فضا را نرم و راحت کنند نیز استفاده کنید.

در خرید تشک دست و دل باز باشید
مردهای مجرد چون تعلق خاطر چندانی به خانه ندارند تا دیر وقت سر کار هستند و بیشتر زمان خانه بودن آنها صرف خواب می شود. پس بهتر است تختخواب نرم و راحتی داشته باشید تا همین ساعت هایی که خانه هستید، از آرامش زیاد آن بهره بگیرید. باکس های خوشخواب کمی گران قیمت تر از خوشخواب های معمولی هستند اما راحتی و زیبایی بیشتری هم دارند.

توجه به امکانات بصری
استفاده زیاد از وسایل الکترونیک در اتاق خواب مردها می تواند مُخل آسایش آنها بشود. اما به طور محدود از تکنولوژی همچون یک تلویزیون یا کنسول بازی می توان در اتاق آنها گنجاند به شرطی که خیلی راحت جمع شوند و جلوی چشم هم نباشند. مثلا، کمد تلویزیون یا نمایشگرهای دیواری راهکارهای خوبی هستند.

نمایش وسایل
مردها بیشتر از زنان به جمع کردن وسایل مختلف علاقه دارند. به طور مثال، انواع گیتار، وسایل ضبط استریو، دوربین های قدیمی، گرامافون، تخته موج سواری، اسکیت و ... . همه ماجرا به اینجا ختم نمی شود. آنها علاوه بر جمع آوری خیلی هم دوست دارند وسایلشان را به نمایش بگذارند. همین علاقه را می توان در دکور اتاق آنها پیاده کرد.

توجه به اصول طراحی
مردها دوست دارند همه وسایل همیشه جایی برای خود داشته باشند. به طور مثال، در کنار تخت باید پریز برق و یک میز باشد تا بتوان موبایل را روی آن قرار داد و شارژ کرد. یا کمد بزرگی با انواع طبقه بندی ها و جایگاه های مشخص برای انواع لباس، پیراهن، تی شرت، شلوار، کت و شلوار، کفش، جوراب و ... داشته باشند.

وقتی یک مرد یک جایی را برای کفش های خود انتخاب کرد، همیشه کفش هایش را همان جا پیدا خواهد کرد. آنها از این نظم لذت می برند و حوصله ندارند وسایل را جابه جا کنند و هر بار که چیزی می خواهند همه اتاق را جست وجو کنند.

علي باقرزاده بازدید : 76 سه شنبه 05 شهریور 1392 نظرات (0)
پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ضمن انتقاد از کاربرد اصطلاح غلط "ساختمان ضد زلزله" که سال‌ها است در ادبیات ارتباطی بین فروشندگان و خریداران ساختمان‌ها رواج پیدا کرده، این اصطلاح را مردود و غیرعلمی ذکر و تاکید کرد: بر اساس استاندارد 2800 ایران، طراحی ساختمان‌ها بر اساس شتاب زلزله صورت می‌گیرد، نه بر اساس بزرگا.

به عنوان نمونه در تهران ساختمان‌ها برای شتاب زلزله معادل 35 درصد شتاب جاذبه زمین طراحی می‌شوند. با این اوصاف هیچ ساختمانی در تهران در برابر زلزله بر اساس ریشتر طراحی نمی‌شود و اساسا چنین ادعایی مبنای علمی ندارد.

از آنجایی که روال طراحی و اجرا ساختمان‌ها برای سطوح عملکرد و سطوح لرزه‌ای تعریف و مشخص می‌شود، لذا نمی‌توان ادعا کرد که ساختمانی می‌تواند ضد زلزله باشد؛ بنابراین اصطلاح ساختمان "مقاوم در برابر زلزله‌ای با شدت مشخص" توصیف صحیح‌تری است که باید کوشش شود جایگزین این غلط مصطلح شود.

البته مطابق نظر کارشناسان، ادعای اینکه ساختمانی در برابر شدت مشخصی از زلزله مقاوم باشد، منطقی است؛ مشروط بر آنکه ساختمان مورد نظر با رعایت ضوابط فنی در طراحی و کیفیت در اجرا همراه باشد.

همچنین درصد خرابی و خسارت‌های یک زلزله منوط به مجموعه‌ای از علل و عوامل مختلف از جمله عمق کانونی و شدت زلزله است و تنها به بزرگای آن مربوط نمی‌شود.

مقایسه دو زلزله بالای 7 ریشتر منجیل-رودبار در سال 1369 و سراوان (سیستان) در سال جاری نشان می‌دهد درحالی که زلزله سراوان به لحاظ بزرگای ریشتر حتی بزرگتر از زلزله منجیل-رودبار بوده است، خسارات جانی و مالی به مراتب کمتری نسبت به زلزله سال 1369 داشته است. علت این مساله فاصله زیاد کانون زلزله (نقطه‌ای در عمق زمین که شکستگی اتفاق می‌افتد) تا ساختمان‌های موجود در شهرهای پر جمعیت است.

در واقع انرژی زلزله در فواصل دورتر به صورت طبیعی کاسته می‌شود و شتاب زمین کاهش می‌یابد. در نتیجه ذکر این موضوع که ساختمانی تنها بر اساس بزرگای مشخصی از زلزله طراحی شده است صحیح نیست؛ چراکه آن ساختمان ممکن است در مجاورت مرکز آن زلزله یا در فاصله‌ای بسیار دورتر از آن باشد.

از این رو منطقی‌ترین راه برای اطمینان از ایمنی و مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله، درخواست مدارک فنی ساختمان چون نقشه‌های طراحی شده، تاییدیه‌های مهندس ناظر و شهرداری از فروشندگان است. روشن بودن مشخصات طراحی، محاسب و ناظر در این مستندات زمینه‌ای برای بررسی اجمالی کیفیت کار را فراهم می‌کند.

علي باقرزاده بازدید : 85 دوشنبه 04 شهریور 1392 نظرات (1)


۱۰ ایده برای دکوراسیون اتاق نشیمن

 

 

برای تبدیل اتاق نشیمن خود به فضایی راحت و صمیمی و اماده کردن آن برای دور هم جمع شدن با اعضای خانواده و دوستانتان ازاین ۱۰ ایده مهم استفاده کنید :


براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد

علي باقرزاده بازدید : 46 شنبه 19 مرداد 1392 نظرات (0)

بیایید کمی به قضاوت در مورد معماری کشورمان بپردازیم، ارزش گذاری درستی انجام بدهیم، معماری ایران در مقایسه با معماری دنیا، ببینیم که در چه سطحی قرار دارد و اینکه نقش معماران در سطح جامعه و دنیای حرفه ای چگونه تعریف شده است. اگر کمی به عقب برگردیم و دهه های ۴۰ و ۵۰ را بررسی کنیم، خواهیم دید که چگونه معماران بزرگی در فاصله کمتر از سه، چهار دهه توانسته بودند آثاری را خلق کنند که بدون اغراق تا سالیان درازی به عنوان نمادهایی از ورود مدرنیته و مواجهه آن با معماری ایران خواهند درخشید.

موارد بسیاری را می توان در عدم تداوم فکری و عملی، اندیشه های آن دوران برشمرد که بسیار حائز اهمیت بوده، هم اکنون نیز شاهد تاثیرگذاری گونه ای از اقدامات انجام گرفته در دهه های گذشته به خصوص دوران سازندگی هستیم؛ ولی این بار نمی خواهیم به گذشته بازگردیم وخلاهای فکری معماران جامعه امروز ایران را با تخطئه گذشته، ارضاء کنیم! از طرف دیگر پرداختن به آینده نیز با شرایط حاکم بر معماری ایران بیهوده به نظر می رسد! همیشه رسم بر این بوده که دغدغه گذشته را به بلندپروازی ها و شعارهای آینده گره بزنیم و از زمان و مکانی که در آن حضور داریم، بگریزیم.

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد

علي باقرزاده بازدید : 45 جمعه 18 مرداد 1392 نظرات (0)
 دانلود کتاب طراحی برای سیل
کتاب “طراحی برای سیل” شامل اطلاعات مفید قابل توجهی برای شاغلان و دانشجویان می باشد. Watson و Adams خواننده را با تفکری جدید آشنا می سازند و توانایی او را برای خلق مکان‌های پایدارتر، احیاکننده و انعطاف‌پذیرتر، توسعه می‌دهد. معماران،‌ برنامه‌ریزان و طراحان شهری همچنین مهندسان منابع آب و معماران فضای سبز، این کتاب را بهترین شیوه و درس برای ایجاد ساختمان‌ها و جوامعی خواهند یافت که در مواجه با آب و هوای طاقت‌فرسا، تغییرات آب و هوایی و پیش‌بینی افزایش سطح آب، انعطاف‌پذیرتر باشند…
براي دانلود به ادامه مطلب بروييد....

علي باقرزاده بازدید : 52 چهارشنبه 16 مرداد 1392 نظرات (0)

نکاتی در مورد جوشکاری فولاد استنلس

خصلت اصلی فولادهای استنلس مقاومت در برابر زنگ خوردگی است (داشتن کرم بیش از ۱۲% موید همین مطلب است).نیکل موجود در این فولادها حتی به مقدار زیاد هم نمیتواند به تنهایی مقاومت در برابر خوردگی را زیاد کند.ولی با حضور کرم میتواند تا حد زیادی این وظیفه را بخوبی انجام دهد.مزیت اصلی نیکل تسهیل ایجاد فاز آستنیت و بهبود خاصیت مقاوم به ضربه فولادهای کرم نیکل دار است. مولیبدن شرائط خنثی سازی این فولاد را تثبیت می کند و عموما عامل افزایش مقاومت به خوردگی موضعی(Pitting) است.

به منظور اطمینان از تشکیل کاربیدهای پایدار که باعث افزایش مقاومت به خوردگی بین دانه ای میشود افزودن Ti و Nb به انواع معینی از فولادهای کرم-نیکل دار ضروری است.

خصلت اصلی فولادهای استنلس مقاومت در برابر زنگ خوردگی است (داشتن کرم بیش از ۱۲% موید همین مطلب است).نیکل موجود در این فولادها حتی به مقدار زیاد هم نمیتواند به تنهایی مقاومت در برابر خوردگی را زیاد کند.ولی با حضور کرم میتواند تا حد زیادی این وظیفه را بخوبی انجام دهد.مزیت اصلی نیکل تسهیل ایجاد فاز آستنیت و بهبود خاصیت مقاوم به ضربه فولادهای کرم نیکل دار است. مولیبدن شرائط خنثی سازی این فولاد را تثبیت می کند و عموما عامل افزایش مقاومت به خوردگی موضعی(Pitting) است.

به منظور اطمینان از تشکیل کاربیدهای پایدار که باعث افزایش مقاومت به خوردگی بین دانه ای میشود افزودن Ti و Nb به انواع معینی از فولادهای کرم-نیکل دار ضروری است.

۱- فولادهای ضد زنگ
کرم و کربن عناصر اصلی اینگونه از فولادها را تشکیل میدهد. هر چند که مقدار کربن کمتر از ۰۴/۰درصد است تاثیر کرم بر استحکام کششی حتی در مقادیر ۱۳ و ۱۷و ۲۰درصد بسیار ناچیز است. در حالیکه در مقادیر زیادتر کربن با عملیات حرارتی مناسب امکان دستیابی به استحکام کششی منایب و عملیات مکانیکی مورد نظر فراهم میشود.

با توجه به ریزساختار فولادهای کرم دار را به شرح زیر میتوان دسته بندی کرد:

الف-فولادهای کرم دار-فریتی(۱۲ تا ۱۸ درصد کرم -۱/۰درصد کربن)

ب- فولادهای کرم دار-نیمه فریتی(۱۲ تا ۱۴ درصد کرم -۰۸/۰ تا ۱۲/۰ درصد کربن)

ج-فولادهای کرم دار-مارتنزیتی(۱۲ تا ۱۸ درصد کرم و بیش از ۳/۰ درصد کربن)


براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد

علي باقرزاده بازدید : 29 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

تاور بریج

تاور بریج (به انگلیسی: Tower Bridge)‏ نام یکی از مشهورترین سازه‌ها و پل‌های لندن، پایتخت انگلستان است که بر روی رود تیمز ساخته شده است. این پل که کار ساختش در ۱۸۸۶ آغاز و در ۱۸۹۴ به پایان رسید در نزدیکی پل لندن و برج لندن قرار دارد. برج‌های این پل دارای معماری گوتیک است و بخشی از مسیر جاده‌روی آن را می‌توان در مواقع لزوم بالا کشید تا کشتی‌های بزرگ بتوانند به‌راحتی از زیر آن عبور نمایند.

تاریخچهٔ ساخت پل

جمعیت شرق لندن در اواخر سدهٔ نوزدهم به شدت افزایش یافته بود و فکر ساخت پل جدیدی بر روی رود تیمز در آن ناحیه در حدود سال ۱۸۷۶ شکل گرفت. پس از آن چندین سال طول کشید تا طرح نهایی پل پذیرفته شود و سرانجام کار ساخت آن در ۱۸۸۴ آغاز گردید.
طرح انتخابی کاری از هوراس جونز با همکاری جان ولف بری بود. پنج پیمانکار و تقریباً ۴۵۰ کارگر برای ساخت این پل ۲۵۶ متری به خدمت گرفته شد و ۱۱ هزار تن استیل در چهارچوب آن به کار رفت. سرانجام کار ساخت پل که تاور بریج نام گرفت (تاور= بُرج، بریج= پل) در ۱۸۹۴ به پایان رسید. پل تاور بریج دارای برج‌هایی با معماری گوتیک ویکتوریایی بود که در آن زمان مورد پسند مردم قرار نگرفت، اما با گذر زمان این پل به یکی از معروفترین نمادهای شهر لندن بدل شد.

ساختار و عملکرد پل

با توجه به محل قرار گرفتن پل تاور بریج در مجاورت بندر و در جهت دریا و نیاز عبور کشتی‌های بزرگ از زیر آن، تصمیم بر آن شد تا پل را به صورت متحرک بسازند تا در مواقع لزوم باز شده و امکان عبور کشتی‌ها و قایق‌ها را فراهم سازد. موتورهایی هیدرولیکی در برج‌های پل تعبیه شد (در اصل برج‌ها نقش پنهان‌گر را داشتند) و از نیروی بخار برای پمپاژ آب به انباشتگرهای هیدرولیک استفاده می‌شد تا موتورهای بالاکشندهٔ پل را به کار اندازد. تا سال ۱۹۷۶ که همه چیز برقی شد از این روش استفاده می‌گردید.
هر کدام از زبانه‌های پل متحرک بیش از ۳۰ متر عرض داشته و قابلیت بازشدن تا زاویهٔ ۸۳ درجه را داراست. این پل در گذشته روزانه تقریباً ۵۰ بار باز و بسته می‌شد اما امروزه این میزان به ۱۰۰۰ بار در سال کاهش یافته است. همچنین ساعات بازشدن زبانه‌ها از پیش برنامه‌ریزی شده است و طبق آن دو نیمهٔ پل به بالا و پایین کشیده می‌شود.

گردشگری

گرفتن عکس و فیلم از پل تاور بریج یکی از کارهای مورد علاقهٔ توریست‌هایی است که به لندن می‌آیند، اما در عین حال این امکان نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد که وارد برج‌ها شوند. دو برج توسط گردشگاهی در قسمت بالا به یکدیگر متصلند و نمایی زیبا از لندن را می‌توان از آنجا مشاهده نمود.
همچنین در داخل پل، نمایشگاه تاور بریج قرار دارد که مساحت گردشگاه و دو برج را شامل می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند از موتورخانهٔ ویکتوریایی که درون برج‌ها قرار دارند دیدن کنند.

علي باقرزاده بازدید : 26 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

روشهای اجرای شالوده های عمیق

طراحی شمع ها هم جنبه های هنری دارد و هم جنبه های علمی. هنر طراحی در انتخاب مناسب ترین نوع شمع و روش نصب آن با توجه به شرایط بارگذاری و ساختگاهی است. جنبه های علمی طراحی شمع به پیش بینی و تخمین درست عملکرد شمع مستقر در خاک در حین نصب و بار گذاری دوران بهره برداری کمک می کند. این عملکرد بطور مؤثر بستگی به روش نصب شمع بستگی داشته و به تنهایی نمی تواند توسط خصوصیات فیزیکی شمع و مشخصات خاک دست نخورده پیش بینی شود. دانستن انواع شمع ها و روش های ساخت و نصب شالوده های شمعی مستلزم فهم علمی رفتار آنهاست.
 
 
طراحی شمع ها هم جنبه های هنری دارد و هم جنبه های علمی. هنر طراحی در انتخاب مناسب ترین نوع شمع و روش نصب آن با توجه به شرایط بارگذاری و ساختگاهی است. جنبه های علمی طراحی شمع به پیش بینی و تخمین درست عملکرد شمع مستقر در خاک در حین نصب و بار گذاری دوران بهره برداری کمک می کند. این عملکرد بطور مؤثر بستگی به روش نصب شمع بستگی داشته و به تنهایی نمی تواند توسط خصوصیات فیزیکی شمع و مشخصات خاک دست نخورده پیش بینی شود. دانستن انواع شمع ها و روش های ساخت و نصب شالوده های شمعی مستلزم فهم علمی رفتار آنهاست.

۲-۲-  راهکارهای عملی طراحی شمع ها
۱-        اطلاعات لازم و مکفی از شرایط ژئوتکنیکی محل
۲-        شناخت دقیق نیروها و لنگرهای وارده از روسازه از نظر نوع، مقدار و جهت و اولویت بندی آنها
۳-        شناخت عوامل محیطی از نظر آثار کوتاه مدت و دراز مدت بر مصالح شمع
۴-        شناخت وضعیت پیرامون پروژه برای تصمیم گیری در مورد شیوه اجرای شمع
۵-        انتخاب نوع شمع
۶-        بررسی امکان پذیری ساخت وتولید شمع برای پروژه و محدودیت های ابعادی
۷-        برگزیدن روش نصب شامل کوبشی، چکش زدن، در جا ریختن و …
۸-        تعیین عمق مدفون شمع با توجه به شرایط خاک، بارهای موجود و امکانات اجرایی
۹-        آرایش شمع های گروهی و تعیین نحوه عملکرد گروه و توجه به نکات مؤثر در طراحی از جمله  تداخل شمع، ضریب کارایی، …
۱۰-      تعیین توان کاربری شمع (تکی یا گروهی) با استفاده از تحلیل های معتبر استاتیکی
۱۱-      تعیین توان باربری شمع با استفاده از آزمایشات درجا یا آزمایشات دینامیکی و تدقیق توان باربری
۱۲-      دخالت دادن عوامل مؤثر پیرامونی برتوان باربری بدست آمده
۱۳-      کنترل و ارزیابی نشست سیستم شالوده
۱۴-      طراحی سازه ای شمع و کلاهک سه شمع
۱۵-     انجام آزمایشات عملی بار گذاری استاتیکی یا دینامیکی(در صورت لزوم و صلاحدید) به منظور اطمینان از صحت اجرا و عدم آسیب دیدگی شمع ها در حین اجرا
۱۶-     تعیین ضریب اطمینان
 
۳-۲-  انواع پی های عمیق از نظر اجرایی
چنانکه گفته شد بر اساس استاندارد  BS 8004  بریتانیا شمع ها به سه دسته طبقه می شوند:

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد...

علي باقرزاده بازدید : 18 شنبه 05 مرداد 1392 نظرات (1)

مقدمه:
در زندگی پرتلاطم امروزی داشتن آرامش، یکی از نیازهای ضروری انسان عصر حاضر است. همه ما برای یافتن لحظاتی آرام و بدون دغدغه در جست و جو هستیم و گاه نیز فکر میکنیم رسیدن به آرامش روحی و فکری امری محال است. در این دنیای پرتحرک که هر روز در حال تغییر و تحول است، برای ایجاد آرامش و دادن این حس به انسانها، نیازمند خلق چنین تفکری هستیم که درون خانه به دنبال آسایش و تمرکز فکری باشیم. برای طراحی این چنین محیطی، رنگ، یکی از ضروریات است.

رنگهاى طبیعت در ما تاثیر گذارند، این آثار به گونه اى ژرف و اجتناب ناپذیر در جان و روح ما جایگزین شده است. به طور کلى رنگها به ۲ دسته گرم و سرد تقسیم مى شوند. رنگهاى گرم انرژى زا، پر حرارت و پر قدرتند و سبب تحریک سیستم عصبى و فشار خون مى شوند.

اما رنگهاى سرد یاد آور حس خنکى، طراوت و آرامش اند. متابولیسم بدن را پایین مى آورند و حس آرامش شخص را بالا مى برند. مبنای همه رنگهاى گرم، قرمز و مبناى همه رنگهاى سرد، آبى است. رنگهاى روشن، ملایم ترین و کمرنگ ترین رنگها هستند که حس نشاط، سکوت و روشنى را القا مى کنند

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد

علي باقرزاده بازدید : 27 پنجشنبه 03 مرداد 1392 نظرات (0)

معماری قاجار (آیین و ویژگی ها)

از اواخر دوره صفويه تا اواسط سلطنت ناصرالدين شاه به علت آشفتگيهای موجود و جنگ های پی در پی و عدم ثبات و فقدان امنيت - هنرهای معماری و تزئينات ساختمانی ايران كه در دوران صفويه وسعت و تنوع زياد پيدا كرده بود طی اين دوره نابسامانی ملی به انحطاط گرائيد.
فقط در دوره كوتاه كريم خان زند - ارگ كريم خان و برخی بناهای منفرد همچون مجموعه بناهای وکیل در شیراز برپا می گردد که البته هیچگاه این بناها نتوانستند تاثیر خود را به گستردگی تاثیر بناهای دوران صفوی بر سراسر پهنه سرزمینی ایران به ثبت برسانند. هر چند که این بناها نیز همچنان بر مبنای اصول سبک اصفهان ساخته می شدند و از این روست که معماران این دوره و دوره ی قاجار دنباله رو معماراندوره صفوی بوده اند. علی رغم مطالب ذکر شده در فوق؛در دوره ی قاجاريه شيوه ی جديدی در معماری ايجاد شد که باز هم بر پایه سبک اصفهان اما در ادامه آن بوده است که می توان آن را سبک تهران نام نهاد.
بطور کلی معماری دوره ی قاجاریه را می توان به دو دوره ی کلی تقسیم کرد : 1- دوره ی اول: از آغاز سلطنت آغا محمد خان تا پایان سلطنت محمد شاه : در این دوره نگاه حاکم بر معماری همچنان نگاهی درونزا و بر مبنای سبک اصفهان و به کمال رساندن آن می باشد که نمونه هایی همچون حرم حضرت معصومه در قم و مسجد سلطانی نمونه هایی از آن می باشند. 2- دوره ی دوم: از آغاز سلطنت ناصرالدین شاه تا پایان حکومت سلسله قاجار : در این دوره بر اثر مسافرت های ناصرالدین شاه و اخلاف او و همچنین اعزام عده ای از محصلین ایرانی به اروپا و تحت تاثیر قرار گرفتن هیات حاکمه و نخبگان جامعه، سبکی در معماری آغاز می گردد که التقاطی از معماری بومی و معماری غربی می باشد
هنر معماری اين زمان با مقايسه با دوره ی صفويه[بخصوص در مورد ساختمان و توده] بسيار ضعيف شمرده مي شود. تنها در زمان حكومت طولانی ناصرالدين شاه قاجار به دليل نفوذ هنر باختري، هنر معماری هم چنين صنايع ظريف مانند گچ بري، آيينه كاری و كاشی كاری رونق يافت. ارتباط بيش تر ايران با غرب، معماران ايرانی را بر آن داشت تا عوامل مشخص معماری ايران را با روش بينی و توجه خاصی با عوامل معماری غرب درآميزند و آثاری به وجود آورند كه از نظر هنری دل پسند باشد.( منبع : کتاب سیمای فرهنگی ایران؛ به قلم نویسندگان)

اما معماری قاجار اصول، مبانی و الگوهای قدیم معماری ایران را ارتقا بخشیده و نوآوری هایی از نظرفضا به وجود آورد. لیکن، به نظر می رسد، قوت لازم خلق یک معماری نوین را نداشته است. 
جایگاه و مرتبه معماری قاجار در تاریخ معماری گذشته ایران (قبل از دوره جدید) می تواند محل بحث و تأمل باشد. اگر آثار معماری را از زاویه فضایی ارزیابی کنیم و به خلاقیت های فضایی در معماری توجه کنیم معماری دوره قاجار ارزش پیدا می کند و در جایگاه برتر و تکامل یافته تری نسبت به معماری های دوره های قبل از خود چون زندیه و صفویه قرار می گیرد، چرا که در معماری این دوره خلاقیت هایی فضایی افزایش می یابد.تنوع فضاها بیشتر می شود و فضاهای نوینی خلق می شوند. فضاها به گشایش و سبکی بیشتری می رسند و الگوهای قدیمی معماری ایران در جهت گسترش فضا تکامل می یابند. به طور خلاصه، اگر تکامل معماری را گشایش، شفافیت و سبکی فضاها بدانیم، معماری این دوره به عنوان مرحله تکامل معماری قدیم ایران مطرح میشود.

اما وقتی به معماری از زوایای دیگری مانند اندازه ها، تناسبات، شکل ها و تزئینات نگاه کنیم، معماری دوره قاجار وضع نازل تری را نسبت به دوره های گذشته خود و به خصوص دوره صفوی نشان می دهد. شکل ها استواری و صلابت قبلی را ندارند و شکل های جدیدی وارد معماری می شوند که سطحی و تفننی اند. 

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد

علي باقرزاده بازدید : 38 پنجشنبه 03 مرداد 1392 نظرات (0)
  • آبزن: وانی جهت شستشو
  • آسمانه: سقف
  • ارچین: نوعی گنبد رک
  • ارش: واحد اندازه گیری در نظام قدیم ایرانی (حدود ۴۰ سانتی متر)
  • ارگ: محل حکومتی
  • ارگ بد: متصدی شهر حکومتی
  • اسپرلوس: خلوت، آپارتمان خصوصی
  • ایوانچه: ایوانی کوچک، فضای نیمه باز
  • باجه: نوعی پنجره
  • بازارچه: بازارهای کوچک محلی
    بازارگاه: محل اجتماع مردم برای داد و ستد
  • بالاخانه: فضای بالای سردر، مهمانخانه
  • بالا طاقچه: طاقچه بالای اتاق
  • برزن: محله اصلی شهر
  • برزه: کلیه اعمالی که در تهیه نقشه و ماکت انجام می*گرفت
  • بستو: کوزه مورد استفاده در انبارخانه
  • بشن: فضای زیر گنبد، دیوار زیر گنبد
  • بنه گاه: محل تجمع اهالی روستاها در جوار آب
  • بیرون: حومه
  • بیرونی خانه: مهمانخانه
  • بینه: رختکن حمام
  • پاشیر: محل شیر آب آب انبار
  • پاخوره: سکوهای کنار در
  • پردیس: فضای سبز، باغ، گلکاری
  • پرذله: پیرامون دل شهر
  • پرویس: دیوار بعد از در ورودی برای جلوگیری از دید مستقیم 
  • پشکم: ایوان سه طرف بسته
  • پنج دری: نشیمن خانه
  • پنجره: شبکه یا چیز سوراخ سوراخ
  • براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد
علي باقرزاده بازدید : 19 پنجشنبه 03 مرداد 1392 نظرات (0)
 شماره ی چند تا از ماژک های خوب برای راندو
۳۰۲ ………..ابی روشن
۳۴۱ ………..ابی
۸۲۱ ………..خاکستری کمرنگ(تن مایه ی بنفش اره واسه زیر کاری و سایه خیلی خوبه)
۵۰۱ ………..سبز خیلی روشن
۵۰۴ ………..سبز روشن
۵۶۷ ………..سبز تیره
۵۴۱ ………..سبز کمرنگ(واسه سایه برگ و درخت و… تو ترکیب با سبزهای دیگه خیلی کارو قشنگ میکنه)
۷۳۶ ………..خردلی روشن
براي براي ديدن بقيه شماره هاي ماژيك و مدل ها به ادامه مطلب برويد
علي باقرزاده بازدید : 30 پنجشنبه 03 مرداد 1392 نظرات (0)

آموزش اسکیس 
مداد:ابزار
مداد ابزاری مناسب و چند کاربردی برای طراحی است. هیچ ابزار دیگری جز مداد امکان ایفای این نقش ها و وظایف متعدد و متنوع را ندارد زیرا مداد را نه فقط برای کشیدن خطوط با پهنای متفاوت ،بلکه می توان برای سایه زدن ،ایجاد بافت و رنگسایه های گوناگون نیز به کار گرفت.
در نگاه برخی افراد تفاوتی میان مداد و خودکار یا هر وسیله علامت گذار دیگری وجود ندارد و می توان از همه آنها برای اسکیس زدن استفاده کرد.در این دیدگاه حقیقتی نادیده پنداشته شده و ان منحصر به فرد بودن طراحی با مداد و ویژگی عدم قابلیت کپی گرفتن از آن است.

چرا اسکیس می زنیم؟
گرایش به طراحی در دهه های اخیر ،نگرانی هایی در مورد رنگ،سبک،بیان و سرعت به همراه داشته است این مشخصه ها همچنین پاسخ هایی به فن آوری جدید و شیوه زندگی ما به سبک امروزی است.از نقطه نظر آموزشی نیز تاکنون کمتر به طراحی توجه شده ،در حالی که می دانیم اسکیس زیر بنای برنامه آموزشی پرمایه و دوره پیش نیاز برای همه دانشجویان طراحی است.هنگام اسکیس زدن به هماهنگی چشم و دست نیاز دست .ابتدا (موضوع مورد نظر را )می بینیم سپس بررسی می کنیم و بعد به روی کاغذ می اوریم .انچه در ذهنمان است به کمک مداد،به روی کاغذ منتقل و ثبت می شود.مداد رابطه ای فیزیکی بین چشم ،ذهن و دست برقرار می کند و ابزار مناسبی برای اسکیس زدن است چرا که در دست گرفتن آن راحت است و قیمت زیادی ندارد .نرمی و روان بودن مداد از مشخصه های منحصر به فردی است که آن را برای مبتدیان مطلوب کرده است.دانش و مهارت هایی که از اسکیس های مدادی کسب می شود به راحتی انتقال پذیر به سایر موضوعات طراحی است و مزایای آن بی شمار و دائمی است.

انواع مداد
انواع بسیار زیادی مداد هست که کم و بیش کارهای مشابه انجام می دهند .نکته کلیدی این است:مدادی را انتخاب کنید که با آن راحت تر بتوانید کار کنید.مدادهای معمولی درجه هایی مختلف از b و h دارند. مدادهای سخت را با علامت h و مدادهای نرم را با b نشان می دهند.از مدادهای سخت برای ترسیم فنی استفاده می شود زیرا خطوطی بسیار باریک ،ظریف و با ثبات به جا می گذارد.و تا قبل از عصر کامپیوتر استفاده از آن فقط بین معماران رایج بود ،چرا که خطوط ظریف و منظم ایجاد شده با آن،جوابگوی دقت بالای معماران در طراحی بوده است.مدادهای نرم نیز مطلوبند زیرا درجه تیره تری از رنگ به وجود می آورد و راحت تر روی کاغذ حرکت می کند اما از آنجا که نوک این مدادها (بر اثر تماس روی سطوح اثر پذیر )سریع سائیده می شود ناگزیر خطوطی پهن و کم ثبات ایجاد می کند.
مداد زغالی،آرایشی ،آبنوسی ،مداد تخت اسکیسی،مداد طرح اولیه و … انواع دیگر مدادهاست.مداد زغالی،مغزی زغالی دارد و کار با آن درست مانند زغال طراحی است با این تفاوت که نوک آن را مثل مداد نمی توان تیز کرد. ازآنجا که مغزی این نوع مداد به چوب پوشیده شده نتیجه کار با آن بسیار تمیز تر خواهد بود.

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد

علي باقرزاده بازدید : 14 پنجشنبه 03 مرداد 1392 نظرات (0)

باد گیرها را هم از نظر شکل شناسی و هم از نظر مناطق می توان دسته بندی کرد.

از نظرشکل ظاهری بادگیرها را میان به بادگیرهای یک طرفه، دوطرفه، سه طرفه ، چهار طرفه ، شش وچهی و هشت وجهی تقسیم کرد. از نظر پراکندگی در مناطق مختلف ایران و به عنوان نمونه می توان به ذکر موارد زیر پرداخت:
بادگیر یکطرفه بیشتر در منطقه اردکان ومیبد یافت می شود. البته در نواحی دیگر همچون مهنه نیز بادگیرهای یک طرفه به تعداد زیاد دیده می شود.

 

بادگیر دو طرفه : آب انبار دولت آباد یزد دارای بادگیر دو طرفه می باشد.

بادگیر سه طرفه: این نوع بادگیر چندان معمول نیست اما نمونه هایی مانند بادگیر امامزاده حسین طبس به این صورت ساخته شده است. 

بادگیر چهار طرفه: رایج ترین نوع بادگیر در یزد می باشد. این نوع بادگیر هم با پلان مربعی و هم با پلان مستطیلی ساخته می شود.در حالت مستطیلی معمولا وجه بزرگتر رو به باد مناسب ساخته می شود. 

بادگیرهای شش و هشت وجهی : نمونه بادگیر شش وجهی را در آب انبار امامزاده یزد و هشت وجهی را در آب انبار خانم جان روستای عز آباد می توان یافت.

علي باقرزاده بازدید : 24 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (0)

 

معماری غرب
محیط غار نشینی در طی هزاران سال هیچ مناسبتی برای آفرینش هنری پیشرفته و ظریف نداشته است زیرا تلاش برای صیانت ذات بیشترین بخش نیروی جسمی و فکری ایشان را به خود اختصاص می داده است .که آثاری را از خود به جا گذاشته اند. نخستین آثاری که از انسان بدست آمده است متعلق به چهل هزار سال پیش است که در دورانهای مختلف زمین شناسی که شامل دورانهای پارینه سنگی نو سنگی و عصر برنز و مفرغ قابل برسی است که مجموعه این فعالیتها منجر به پیدای تمدنهای مخلتف و ایجاد شهر ها و روستا ها بر روی سطح این کره خاکی گردیده است .بررسی این دورانها نیاز به نوشتها و کا غذ های فراوان دارد که خارج از توان این نوشتار است ¹.اما بهترین مسیری که بر شناخت معماری غرب که همچون ریسمانی تافته از رشته الیافی که رنگ و مقاومتشان ثابت نمی ماند و هر بار به مناسبتی شکل و ظاهر و توان ریسمان دگرگون می گردد و تجربه های متنوع معماری غرب را به یکدیگر پیوند میزند ، را فرهنگ غرب سرا آغازش را معماری یو نان می داند که از نظر نویسندگان این نوشتار نیز مناسب برای آغاز این مجموعه نوشتار است .اما پیش از بررسی معماری غرب در دورانهای مختلف بهتر به دو نکته زیر توجه شود :
در آفرینش فضای معماری _ در گزینش مبانی و ابزارو در تعیین نحوه بر افراشتن پیکره کالبدی و در طریق بهره ورداری از آن _استدلال و گاه اسقرارهایی صورت می گیرند که زمینه اصلی شان ، به ادعای سازندگان و ناقذان اروپایی ، منطق است .
کاربرد منطق در تدوین شکل و معنای بناها ، به آنها اعتبار می بخشد و ، در صورت توفیق نیز بر اعتبار منطق می افزایدو آنرا ترویج می دهد.
2. در سنجش و در باز شناسی فضای معماری - در گزینش معیارها و ضابطه ها و شیوه هایی که برای شناخت فراوده های دوران گذشته و یا همزمان با زندگی ناقدان نقطه عطف بوده اند- از استدلال ها و استنتاج هایی بهره گرفته شده و می شود که فرای قواعد منطقی تدوین شده نمی رود . هر گونه اظهار نظری در باره معماری غرب باید بر اساس و متکی بر چهار چوبی باشد که «منطقی» می نماید:عطف به منطق «ارسطویی»،عطف به منطق «دکارت» ،عطف به منطق«کانت»و عطف به منطق «هگل»و بالاخره عطف به منطق دیالکتیکی ماتریالیستی ،که از همان روزهای زندگی «هگل» چنان در فضای تنگ قرن نوزدهم اروپا طنین انداز شد².
علي باقرزاده بازدید : 15 پنجشنبه 13 تیر 1392 نظرات (0)

 

شبستان 

همان زيرزمين يا سرداب است كه گاهي تمامي سطح زير طبقه همكف را در بر گرفته و سقف آن حدود يك متر از سطح حياط بالاتر است.
سرداب 
اين فضا كه در طبقات زيرين خانه‌هاي اين مناطق ساخته مي‌شود به اين صورت عمل مي‌شود كه يك يا دو اتاق زيرخانه را خالي كرده و آنها را به صورت يك يا دو طبقه درآورده و سقف آن را تاق ضربي كار مي‌كنند. بعضي از اين فضاها را در كنار راهرويي كه به آب انبار ختم مي‌شود مي‌سازند تا از اين طريق برودت تبخيري بر خنكي فضاي موجود افزوده شود.

شـوادان
شبادان فضايي به مراتب خنك تر از شبستان مي‌باشد و در مواقعي كه هواي شبستان خيلي گرم شود ساكنان از شوادان استفاده مي‌كنند كه ورودي آن از طريق حياط مي‌باشد.«شوادان راهي زيرزميني و دور و دراز است كه غالباً از كنار رودخانه دز سر در مي‌آورد و در مسير خود ابتدا در عمق حدود شش متر به يك مكان كه زيرزمين شبستان مي‌نامند مي‌رسد»«دكتر صارمي-علي اكبر-ارزشهاي پايدار در معماري ايران-1376)
كه در اين مكان فضاهاي كوچكتر ديگري درست مي‌كنند كه به صورت يك تقاطع به طرفين باز مي‌شود. اين فضاها كه مكانهاي بسيار دنجي براي استراحت هستند كت ناميده مي‌شوند. در اين فضاها درون ديوار را خالي كرده براي نگهداري وسايل...به نام تاقچه و رف كه در امتداد هم قرار دارند.
فضاي كت بوسيله دريزه ، هوا و نور را مي‌گيرد. بعضي از اين دريزه‌ها به حياط خانه راه دارد و بعضي ديگر به كوچه ختم مي‌شوند و اين دريزه‌ها به اتاقهاي خانه نيز راه دارند بدين طريق هواي بيرون كه وارد فضاي شوادان مي‌شود پس از اينكه خنك شد به اتاقها وارد مي‌شود و فضاي اتاق را نيز خنك مي‌كند بدين صورت هوا و دما دائماً در حال تغيير است.
«سپس در عمق حدود 12 متري به زير زمين ديگري مي‌رسد كه معمولاً بزرگتراز زيرزمين اول بوده و به صورت مكاني مركزي ، با كتهايي در سه طرف است كه از يك گوشه آن پله ادامه پيدا مي‌كند و به شوادان همسايه مربوط مي‌شود و با گذشتن از پله‌هاي ديگر به رودخانه مي‌رسد. اين مجموعه پيچ در پيچ ساختماني تمام خانه‌هاي شهر را در زير به هم وصل مي‌كند»«دكتر صارمي-علي‌اكبر-ارزشهاي پايدار در معماري ايران-1376»
با بررسيهايي كه در 7 خانه در دزفول انجام داده شد تمام اين شوادان‌ها در زير به هم متصل نبودند. بعضي از اين فضاها فقط مختص همان خانه بوده و به فضاي شوادان همسايه راه ندارد ولي مي‌شود گفت كه اغلب اين فضاهاي زيرزميني با هم در ارتباط هستند. در گذشته براي اينكه ساكنين كمتر در معرض تابش آفتاب و هواي گرم قرار بگيرند(در روز) مبادلات پاياپاي با همسايه‌ها در همين فضاها صورت مي‌گرفت. اين ارتباطات به طريقي صورت مي‌گرفت كه حريم همسايه رعايت شود.
«اين فضا هم به عنوان زيرزمينهاي خنك در تابستان گرم و سوزان دزفول عمل مي‌كند و هم با سوراخهايي كه از آن تا اتاقهاي خانه ، ادامه پيدا مي‌كرد هواي خنك از دل زمين به درون اتاقها مي‌فرستاد. شوادانهاي كهن، متروكه بود و به علت رواج كولر استفاده 
چنداني از آن به عمل نمي‌آمد شگفت كه در سالهاي اخير به علت بمبارانهاي هوايي 
زيرزمين‌ها و شوادانها ، رونق دوباره‌اي گرفت و پناهگاههاي زيرزميني شد»
«دكتر صارمي-علي‌اكبر-ارزشهاي پايدار در معماري ايران-1376»
از لحاظ سازه‌اي اين فضا سازه خاصي ندارد . چون دقيقاً در دل خاك متراكم اين ناحيه قرار گرفته است جز در ورودي آن كه به صورت شيب‌دار كار شده است تاق ضربي خوبي داريم.
در اين فضا(شوادان) محلهايي براي نگهداري مواد غذايي نيز وجود داشت. مثلاً نگهداري گوشت كه بوسيله زنجيرهاي بسيار قطور از سقف آويزان بود : تنها بهانه‌اي كه شخص را در روز به بيرون از شوادان مي‌كشاند پختن نان بود. مي‌توان گفت در معماري اين ناحيه بيشتر ارتباطات عمودي است تا افقي.
واژه كت كه قسمتي از فضاي شوادان است در جاهاي ديگر معماري دزفول استفاده مي‌شود. به اين ترتيب كه در كنار رودخانه دز تپه‌هايي با ارتفاع 30-20 متر با خاك و سنگ بسيار پيوسته و متراكم وجود دارد. درون اين تپه‌ها را سوراخهايي يا فضاهايي براي استراحت درست كرده‌اند«كاملاً طبيعي» كه در گذشته استفاده‌هاي ديگري داشته ولي امروزه براي تفريح و استراحت مورد استفاده قرار مي‌گيرند اين فضاها كه همه به هم پيوسته و راه دارند كت ناميده مي‌شوند و فضاهاي تقسيم كوچكتر را كتول مي‌گويند.
علي باقرزاده بازدید : 31 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)
اتصال دهنده ها : رزين هاي مصنوعي شامل پلي استر اشباع نشده، PMMA، اپوكسي، PUR، فنولها، فورانها، آب، امولسيون ها و غيره.
پركننده ها : شن و پودر سنگهاي كوارتز، گرانيت، بازالت، سيمان، Sic، آهك، دولوميت، كربنات كلسيم، تري هيدرات الومينيم (ATH)، مرمر، چيپ هاي گرانيت مصنوعي، گرنول لاستيك، خاكستر و دوده، لوازم الكتريكي و قطعات كامپيوتر، پسآب و فاضلاب و غيره. 
بيشتر ما از مشكلات مربوط به مواد اتلافي شهري و صنعتي آگاه هستيم. فاضلاب هاي شهري از جمله اين مواد هستند. در اينجا به معرفي شرکت مهندسين مستقر در شركت آلماني RESPECTA-KWMمی پردازيم که در يك همكاري با شركاي ذيصلاح مجرب، محصولات منحصر به فردي را توليد نموده اند كه اين فاضلاب ها را به مواد ارزشمندي تبديل مي نمايد. از آن جمله مي توان به پساب هاي صنعتي كه داراي رزينهاي UP هستند اشاره نمود كه در ساخت مصالح مورد استفاده در پياده رو و كف مكان هاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرند. 
نام RESPECTA در زمينه توليد محصولات پليمر بتني طي 30 سال در سراسر جهان معرف بالاترين كيفيت و سودآوري در تكنولوژي ماشيني و مهندسي فرآيند در زمينه هاي اندازه گيري، ميكس مواد، عمل آوري، تخليه سازي و كنترل اتوماتيك بوده است.
RESPECTA از جمله توليد كنندگان بزرگ بين المللي است كه موفق به اخذ گواهينامه DIN EN ISO 9001 شده اند. سيستم هايي كه در اين شركت توليد و عرضه مي شوند داراي امتيازاتي ازجمله قابليت اطمينان در عمليات فرآيندكاري بوده و دامنه وسيعي از توليدات و محصولات را در تمام قاره هاي دنيا در اختيار مشتري قرار مي دهند.
در ميان خدماتي كه شركت RESPECTA 
ارايه دهنده آن مي باشد مي توان به شاخص ترين آنها يعني قبول تعهد انجام كار بصورت درخور توجه و مناسب، آموزش و خدمات 24 ساعته اشاره نمود.
براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد...
لطفا در نظر سنجي هاي وبلاگ شركت كنيد

علي باقرزاده بازدید : 15 شنبه 08 تیر 1392 نظرات (0)

 

90%ازخاک ایران در محدوده فلات ایران است وکشوری کوهستانی است.بيش از نيمي از مساحت کشور را کوهها و ارتفاعات ،1/4 را صحراها و کمتر از 1/4 آنرا اراضي قابل کشت تشکيل داده است. ارتفاعات ايران را به طور کلي مي توان به 4 رشته کوه تقسيم نمود . 
1- رشته کوه هاي شمالي 
2- رشته کوه هاي غربي
3- رشته کوه هاي جنوبي
4- رشته کوه هاي مرکزي و شرقي 1- کوه هاي شمالي از کوه هاي آرارات در ترکيه شروع شده و به ترتيب با کوه هاي المداد – سهند – سبلان – کوه هاي طالش – کوه هاي قافلانکوه در آذر بايجان – رشته کوه هاي البرز در شمال استان تهران و قسمت جنوبي استان هاي گيلان و مازندران و کوه هاي آلاداغ – بينالود – هزار مسجد و قره داغ در خراسان ادامه يافته و در افغانستان به کوه هاي هندوکش مي پيوندند .
2- رشته کوه هاي غربي نيز از آرارات شروع شده و از شمال غربي به سوي جنوب شرقي امتداد داشته و کوه هاي ساري داش ، چهل چشمه ، پنجه علي ، الوند ، کوه هاي بختياري ، پيشکوه وپشتکوه ، اشتران کوه ، و زرد کوه را در بر مي گيرد که تقريبا تمام اين سلسله کوه ها در مجموع رشته کوه زاگرس مي نامند . بلندترين نقطه اين رشته ، قله دنا است که 4/409متر ارتفاع دارد . زاگرس نامي است که در زمانهاي قديم به وسيله يوناني ها بر کوه هاي غربي ايران نهاده شده و بعدها جغرافي دانان خارجي آن را بر تمام مرتفعات مغرب و جنوب غربي ايران اطلاق کردند .
3-رشته کوه های جنوبی ازخوزستان تا سیستان وبلوچستان امتداد یافته و به کوه های سلیمان در پاکستان می پیوندند وشامل کوه های سپیدار،میمند،کوه های بشاگردوکوه بم پشت می باشد. 
4- رشته کوه هاي مرکزي و شرقي عم*** شامل کوه هاي کرکس ، شيرکوه ، کوهبنان ، جبال بارز ، هزار ، بزمان و تفتان بوده و بلندترين نقطه اين کوه ها ، کوه هزار 4/465متر مي باشد . 
اکثر رودهاي جاري در ايران کم آب بوده و تنها رود قابل کشتيراني آن ، رود کارون است . رودهاي ايران در چهار حوضه عمده درياي خزر، خليج فارس، درياي عمان ، درياچه اروميه و آبريزهاي داخلي جريان دارند
علي باقرزاده بازدید : 13 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)

 

«ژان بودریار» در كتاب «آمریكا» دست به مقایسه جالبی میان شهرهای اروپایی و نیویورك می‌زند. معتقد است شهرهای عمده اروپایی بار معنایی بسیاری دارند، در حالی كه نیویورك و جلوه‌های شهری آن از هرگونه معنا تهی به نظر می‌رسد. «خسرو خورشیدی» از طراحان صحنه و معماران داخلی بنام نیز شهرهایی چون رم، پاریس و لندن را همچون موزه‌هایی می‌داند كه هنوز هویت تاریخی خود را حفظ كرده‌اند. در این میان، جایگاه ابرشهری چون تهران كجاست و این شهر را در كدام رده می‌توان دسته‌بندی كرد؟ 
بسیاری معتقدند با آغاز حكومت پهلوی ـ بخصوص پهلوی دوم ـ در ایران، شاكله اصیل و ناب معماری ایرانی و منظر مناسب شهری از بین رفت. تلاشی كه در اواخر دوره قاجار برای احیای این معماری صورت گرفته بود و نزدیك بود به نتایج پرباری برسد اسیر نوعی انگاره شد كه اتفاقاً از سمت معماری و شهرسازی بی‌هویت بین‌المللی آمده بود؛ نوعی معماری كه از بطن مكتب معماری شیكاگو و بعدتر، تجربه‌گردی‌های كسانی چون «لوكوبوزیه» بوجود آمده بود، در حالی كه این شیوه معماری و شهرسازی در بسیاری از نقاط دنیا ـ همچون هند ـ نتایجی وارونه و نامطلوب به جای گذاشته بود. بدین‌ترتیب، بلایی بر سر معماری تهران آمد كه نتیجه‌اش شهری فاقد هویت و معنا بود. با این حال، مدتی است شهرداری تهران طرحی را تصویب و اجرا كرده است. صرف نظر از جزئیات این طرح، تمامی ابنیه‌ای كه از این پس ساخته می‌شوند باید از نظر نما با ساختمان‌های مجاور خود هماهنگی داشته باشند. در غیر این صورت پایان كار این ساختمان‌ها صادر نخواهد شد. این طرح از 2 منظر قابل توجه و بررسی است: 
ـ در همه شهرهای تاریخی شهرداری‌ها توجه عمده‌ای به نمای بناها از خود نشان می‌دهند و به ساخت و سازها بسیار حساسند. در این‌گونه شهرها نمای بناها، بدون تعارف، به شهرداری و قوانین سفت و سخت آن تعلق دارد. بدین‌ترتیب، هرگونه نوسازی یا بازسازی باید بر مبنای آنچه بوده است صورت گیرد. در این شرایط، داخل بنا به شهروندان و سلایق آنها و خارج آن به تاریخ و هویت اصیل شعر تعلق دارد. در این‌گونه شهرها مناطقی نیز برای طرح‌های امروزین معماری اختصاص می‌یابد. این در حالی است كه تاكنون شهرداری تهران توجه خاصی به نماهای شهری از خود نشان داده است و این طرح می‌تواند سرآغاز هویت‌بخشی به شهری چون تهران باشد. 
در این طرح، به هماهنگی بناهای مجاور توجه شده است. این در حالی است كه می‌توان روی طرح‌هایی مبتنی بر معماری ایرانی همواره با مواد و مصالح بومی نیز تأكید كرد و تسهیلات ویژه‌ای برای كسانی كه از این امر تبعیت می‌كنند در نظر گرفت. ضمن آنكه شهرداری می‌تواند با مشاوره‌های تخصصی راه را برای گسترش معماری ایرانی در بطن شهر بگشاید. تنها كافی است نگاهی به بازسازی یكی از مجموعه بناهای واقع در خیابان منوچهری بیندازیم تا راز معماری ایرانی و سهولت انجام گرفتن این مهم بیش از پیش آشكار شود. بی‌تردید، معماری ایرانی چنان قدرت و زیبایی‌ای دارد كه در تركیب آن با مؤلفه‌های مدرن می‌تواند شهری زیبا و جذاب بوجود آورد
علي باقرزاده بازدید : 8 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)
مقدمه
در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه هابا اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظرگیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نمودهاند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف ازطراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری ازمعماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .
اطلاعات بیشتر در مورد اصول معماری سبز و نحوه اجرا آن در بسیاریاز پایگاه های اینترنتی از جمله «موسسه آمریکایی کمیته معماران در موضوعات مختلف زیست محیطی» (www.aia.org.cote) شورای «ساختمان سازی سبز امریکا» (www.usgbc.org) و در اروپا وانگلستان «منازل پایدار » (www.sustainablehome.co.uk) نیز وجود دارد. فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن میباشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر ازغاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز
براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد
علي باقرزاده بازدید : 13 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)

آب نما و استخر در باغ‌هاي ايران يكي از ضروري‌ترين عناصر ايجاد باغ بوده است. استخر باغ‌هاي قديمي داراي عمق زياد و چندين فواره بوده‌اند از جمله بزرگترین استخری که برای باغ شاهگلی تبریز در زمان آق قویونلوها و همچنین استخر باغ بزرگ هزار جريب كه در دوره صفويه در اصفهان احداث شد و پانصد فواره داشت.
در ايران باستان آب پيام‌آور روشنايي و پاكي به شمار مي‌رفت و از ارزش زيادي برخوردار بود. شايد به علت اينكه ايران كشوري كم‌آب بوده، اين مايع حياتي بين ايشان قدر و منزلتي والا داشته است. آب در نزد ايرانيان نه تنها براي رفع نيازها مورد استفاده قرار مي‌گرفته، بلكه از لحاظ معنوي و روحي نيز تاثير بسياري داشته است. آب با قابليت‌هاي مختلف خود مانند حيات، تازگي، درخشندگي، پاكيزگي، رونق و رواج روشنايي، سكون و آرامش و تحرك، احساس‌هاي متفاوت در روح و روان انسان گذارده است. به همين دليل همواره در مكان‌هايي كه ساخته دست بشر هستند، به صورت‌هاي مختلف براي خود جا باز كرده است. اين مساله در رابطه با مكان‌هايي مانند پارك يا باغ بيشتر چشمگير است. زيرا عنصر آب به عنوان يكي از زيباترين زمينه‌هاي ديد و يكي از موارد تكميلي فضاي سبز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته در اين مكان‌ها وجود آب براي پاكيزگي محل و آبياري درختان و گل‌ها يا استفاده براي سرويس‌هاي بهداشتي، ضروري و پراهميت است. 
در سده‌هاي گذشته ايرانيان باغ‌ها را بيشتر در زمين‌هاي شيب‌دار احداث مي‌كردند و با ايجاد پلكان در مسير آب، جريان ملايم آب، تند و پر سر و صدا مي‌شد.
اصلي‌ترين عاملي كه همواره به باغ‌هاي ايراني حيات مي‌بخشيد، آب جاري بود كه در چهارباغ‌ها،‌ جويبارها و جوي‌هاي كم‌شيب و مارپيچي به حركت در مي‌آمد و هواي باغ را مطبوع و دلپذير مي‌ساخت. در باغ‌هاي تزييني كه به حوض‌ها مي‌پيوست، جدول ها معمولا با سنگ و آجر ساخته مي‌شد. در كف آب‌نماها و بيشتر جاهايي كه آب در جريان بود، اغلب تخته سنگي با تراش سفيدرنگ يا با طرح‌هاي مختلف كار مي‌گذاشتند كه به موج آب، جلوه زيبايي دهد.
باغ‌هاي قديمي ايران اغلب در مناطق گرم و خشك و كم‌آب ساخته شده‌اند و دليل احداث آنها در چنين مناطقي، وجود چشمه‌هاي طبيعي و يا كاريز است. وسعت هر باغ بستگي به حجم و مقدار آب موجود براي آبياري آن دارد. باغ‌هاي شهرهاي خشك و كويري به علت گرمي هوا در تابستان، همواره اهميت خاصي داشته‌اند كه از آن جمله باغ‌هاي كاشان را مي‌توان نام برد. باغ فين كاشان كه از باغ‌هاي معروف دوره صفويه، زنديه، قاجاريه و هم‌چنين زمان ما است به علت وفور آب چشمه سليماني و حوض و استخر و فواره‌هاي فراوان و درختان كهنسال و عمارت‌هاي تاريخي، همواره جزو معرف ترين و پرجاذبه ترين باغ‌هاي كشور ما بوده است

براي خواندن ما بقي جمله به ادامعه مطلب رجوع كنيد

علي باقرزاده بازدید : 10 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)

 

تاریخچه شهر نشینی و شهرسازی

1- کوچ نشینی بر مبنای صید و شکار

2- کوچ نشینی بر مبنای زندگی شبانی

3- کوچ نشینی بر مبنای ییلاق و قشلاق

4- کوچ نشینی بر مبنای کشاورزی ابتدائی

5- یکجانشینی بر مبنای کشاورزی و به گزینی مواد کشاورزی

شهر چیست ؟
شهر مجموعه‌ای از ترکیب عوامل طبیعی، اجتماعی و محیط های ساخته شده توسط انسان است که در آن جمعیت ساکن متمرکز شده است. جمعیت در این مجموعه به طور منظمی درآمده و آداب و رسومی را برای خود ابداع کرده است.
تعاریف مختلف شهری :1- تعریف عددی2- تعریف تاریخی3- تعریف حقوقی
1- تعریف عددی :
مرکزی از اجتماع نفوس که در نقطه‌ای گرد آمده و تراکم و انبوهی جمعیت در آن از حد معینی پایین تر نباشد. بر این اساس در بیشتر ممالک حد جمعیت شهر 2500 نفر است.
2- تعریف تاریخی :
برخی از علما معتقدند ، که مراکزی که از قدیم نام شهر به آن اطلاق شده است، به عنوان شهر شناخته می شوند.
3- تعریف حقوق :
در دوره‌های گذشته، شهرها دارای امتیازاتی بودند، که در روستاهانبود. مانند حق داشتن بازار و خدمات نظامی .

·  عوامل پیدایش شهرها


براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد

علي باقرزاده بازدید : 13 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)
اين دفعه با استفاده از نظريه های لوکوربوزيه و تذکراتی که به معماران داده اصولی رو که برای طراحی لازمه بررسی می کنم .

اصولی برای طراحی :

توده :چشمان ما ساخته شده اند تا ما را به ديدن صورتها (فرمها) در روشنايی قادر سازند .صوراوليه(اصلی) صوری زيبا هستند زيرا به روشنی درک می شوند .معماران امروز ديگر به چنين صور ساده ای دست نمی يابند .مهندسان با کار از طريق محاسبه صور هندسی را به کار می گيرند و چشمان ما را با هندسه شان و فهم ما را با رياضياتشان ارضا می کنند ؛ کار آن ها در خط مستقيم هنر خوب است .اما آنچه در طراحی توده مهم است فرم به مثابه عملکردی شاخص است.

"از زير بار مسئوليت شانه خالی نکن ،خودت را با فرم درگير کن.در فرم است که تو انسان را باز خواهی يافت." لوئيجی اسنوزی

فرم تظاهر حسی و واضح يک شيئی است و اين بيانی است که خود را در معرض قضاوت قرار می دهد.وطراحی بايد در راستای فرم که طبيعت موضوع است حرکت کند.وقتی که اولين بار يک طراح به يه موضوع برای طراحی بر می خورد،اثرات و احساساتی که در مورد موضوع در آن به وجود می آيد زمينه فکری اولين خطوطی که ميکشد و ايده اصلی فرمهای‌ معمار و طراح را تعيين می کند .اما چه نکات ديگری را در طراحی از لحاظ فرمی بايد در نظر گرفت . . .
برای خواندن ما بقی جمله به ادامه مطلب بروید
در نظر سنجی های وبلاگ لطفا شرکت کنید
علي باقرزاده بازدید : 14 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)
آب و هوای ایران

کشور ايران به دليل گستردگي و وجود کوهستانهاي بسيار و زمين هاي بياباني و همجواري با دو درياي بزرگ شمال و جنوب و نيز به علت قرار داشتن در مجاورت نسبي اروپا و درياي مديترانه و صحراي بزرگ آفريقا و اقيانوس هند و مرتفعات داخلي آسيا و سرزمين وسيع سردسيري ، داراي آنچنان تنوعي در اقليم است که در کمتر کشوري ديده مي شود . اثر دوري و نزديکي دريا را مي توان از مقايسه باران بسيار و پوشش گيا هي غني و شرايط انساني سواحل درياي خزر با بيابان هاي خشک و بي آب و علف و خالي از سکنه مراکز ايران به خوبي درک کرد .
در مجموع چهار نوع آب و هوا در ايران قابل تشخيص است که عبارتند از : 
1- آب و هواي بياباني و نيمه بياباني که در بخش هاي وسيعي از سرزمين هاي داخلي و کناره هاي جنوبي ايران را پوشش داده است . از ويژگي هاي اين نوع آب وهوا وجود دره هاي گرماي خشک طولاني است که بيش از 7 ماه سال را در بر مي گيرد . ميزان بارش سالانه در اين نواحي بين 30 تا 250 ميلي متر متغير است . 
2- آب وهواي کوهستاني ( سرد ومعتدل کوهستاني ) : که در ارتفاعات و قله هاي بلند ديده مي شود از جمله ، بلندهاي البرز ، زاگرس و نيز قلل رفيع سهند و سبلان جزء اين آب و هوا قرار دارند . بارش سالانه ناحيه از 250 ميلي متر تا 600 ميلي متر متغير است .
3- آب و هوايي خزری:که مناطق میان دریای خزر ورشته کوه های البرز را پوشش می دهد ومیزان بارش سالانه دراین نواحی بین 600تا 2000میلی متر متغیر است. 
4- آب و هوايي مديترانه اي : که خاص مناطق غربي کشور است و در نواحي جنوبي آن آب و هواي نيمه صحرايي گرم نيز بر آن تاثير مي گذارد . در اين نواحي تابستان ها با گرماي شديد در دره ها و هواي معتدل در ارتفاعات همراه بوده و در زمستانها هواي معتدل در دره ها و سرماي شديد در ارتفاعات حکم فرماست .
در نظر سنجی های وبلاگ لطفا شرکت کنید
علي باقرزاده بازدید : 26 سه شنبه 04 تیر 1392 نظرات (0)
تیرچه های پیش ساخته خرپایی

فن تیرچه و بلوک ، تلفیق دو روش پیش ساختگی و بتن ریزی در محل است که در آن ، قالب تحتانی به کلی حذف می شود. در این روش ، فولادهای کششی و برشی ( عرضی ) و پوشش بتنی فولادهای اصلی ، بصورت تیرچههای پیش ساخته در کارخانه تولید می شوند. در کارگاه ، پس از قرار دادن تیرچه ها به فاصله های معین و شمعبندی زیر تیرچه ها ، بلوکها را بین دو تیرچه مجاور قرار داده و سپس آرماتورهای حرارتی را نصب و بتن ریزی می نمایند ؛ به طوری که حداقل ضخامت بتن در روی بلوک ، پنج سانتیمتر باشد. پیش از حصول مقاومت بتن پوششی ، وزن بلوک ها و بتن توسط تکیه گاههای موقت تحمل می شود و پس از حصول مقاومت بتن پوششی ، تیرهای t شکل چسبیده و مجاور هم لنگر خمشی حاصل از بارهای قائم سقف را تحمل ، و به تیرهای اصلی منتقل می کنند.


اجزای اصلی تشکیل دهنده سقف تیرچه و بلوک
سقف اجرا شده با تیرچه و بلوک از انواع سقف های با پشت بند ( تیرک دار ) بتنی است که تحمل فشار به بتن بالایی با ضخامت حداقل پنج سانتیمتر واگذار می گردد و کشش توسط میلگردهای کششی تیرچه ( میلگردهای تحتانی تیرچه ) تحمل می شود. بتن بالایی همچنین ، همانند یک دال نازک با دهانه ای برابر فاصله دو تیرچه ، خمش موضعی را در محل بین دو تیرچه تحمل می کند. در این نوع سقف ، تیرچه ها به فاصله حداکثر ۷۰ سانتیمتر ( محور تا محور ) کنار هم و در امتداد دهانه کوتاهتر سقف قرار می گیرند و با بتن پوششی که در محل ریخته می شود و ضخامت آن حداقل پنج سانتیمتر است ، تیرهای t شکل چسبیده و مجاور هم را تشکیل می دهند. برای پرکردن فاصله تیرچه ها ، از عناصر گوناگون ، مانند آجرهای توخالی ، بلوکهای بتنی و حتی پلاستیک و چیزهای دیگر استفاده می شود. این عناصر پرکننده در سقف تحمل نیرو نمی کنند.
بنابراین ، سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی ، به شرح زیر تشکیل می شود :
۱- تیرچه
۲- بلوک
۳- میلگرد حرارتی و افت و میلگرد منفی
۴- بتن پوششی ( درجا )
که نقش هریک از این اجزا در مراحل دو گانه باربری ، یعنی مرحله حمل و نقل تیرچه و اجرای سقف و مرحله بهره برداری را ، به ترتیب زیر می آوریم :

۱- تیرچه : عضو پیش ساخته ای است ، متشکل از بتن و فولاد به مقطع تقریبی t ، که در دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده ، تولید می شود و مانند همه قطعه های پیش ساخته در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می گیرد. این دو مرحله به علت اهمیت آنها باید به دقت مورد ملاحظه قرار گیرند :
الف) مرحله اول باربری : در این مرحله باید تیرچه به تنهایی قادر به تحمل بار ناشی از وزن خود در هنگام حمل و نقل بوده و همچنین قادر به تحمل وزن مرده سقف ( وزن تیرچه ، بلوک و بتن پوششی ) بین تکیه گاههای موقت ( شمعبندیها ) در زمان اجرای سقف باشد.
ب) مرحله دوم باربری : این ملرحله در تیرچه پس از حصول مقاومت بتن پوششی فرا می رسد که تکیه گاههای موقت اجرایی برداشته شده و تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع تیرt تحمل نیرو می نماید.
۱-۱ تیرچه پیش ساخته خرپایی : تیرچه پیش ساخته خرپایی فولادی و پاشنه بتنی تشکیل شده است و در صورتی که دارای قالب سفالی باشد ، تیرچه کفشک دار
نامیده می شود.                    براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد
 
 
 
 
 
 
 
علي باقرزاده بازدید : 16 دوشنبه 03 تیر 1392 نظرات (0)
طراحی ساختمان مهد کودک
ساختمان مهد کودک،کودک محوری اولویتدارد. به این معنی که ساختمان باید برای نگهداری موقت کودکان طراحی شود
نادیده گرفتن عادتمان شده است. حتی اگر پای کودکانماندرمیان باشد. شاید در این هنگام بیشتر از مواقع دیگر. چه کودکان زبان اعتراضندارند.
شهر باید انسان محور باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویند. شهربزرگ شده ، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است . زنان، راهی محیط های کاری شدهاند، اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست.
کودک جزیی از جامعهانسانی شهرنشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی. با این حال گویا این بخش ازجامعه در شهرهای ما چندان جدی گرفته نمی شوند. مگر به مناسبت روز جهانی کودک آن همبا پخش چند کارتون. از آموزش اصول شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط هایویژه آنها. چند مدرسه یامهد کودکرا سراغ دارید که با شرایط جسمیکاربر آن یعنی کودک همخوانی داشتهباشد؟



ضوابط مهد کودک سازی

شورای عالی معماری و شهرسازی سال قبل ضوابطی را برای طراحی مهدکودک به تصویب رساند.
شاید این تنها ضابطه موجود از سوی متولیان امر ساختمانبرای ساخت مهد کودک به عنوان فضای مختص کودکان باشد. گو این که بر این ضابطه نیزنقدهای فراوانی وارد است، با این حال همین ضوابط ناقص نیز اغلب نادیده گرفته میشود. چه بیشتر مهدکودک ها، خانه های قدیمی هستند که تنها با رنگ کردن و چسباندن چندنقاشی به در و دیوار تغییر کابری داده اند.
در این ضابطه که با نام ضوابط طراحیمعماری مهد کودک نامیده می شود، آمده است،« اجرای مصوبه حاضر و پیوست آن در تمامطرح های آتی و در دست تهیه انواع مهد کودک اعم از دولتی ، خصوصی و خود کفا از اینتاریخ ( 14/2/1383) در سرار کشور الزامی بوده و تمام مراجع مسوول تهیه، بررسی وتصویب و اجرای طرح های مهد کودک موظفند در مراحل مختلف تصویب ، صدور پروانه ونظارتبر اجرا ضوابط مذکور را رعایت کنند.»
با این همه از تصویب ضوابط طراحی مهد کودکتاکنون اتفاق خاصی در زمینه ساخت مهد کودک نیافتاده است.
هر چند بندها ی اینمصوبه چندان با شرایط کودکان انطباق ندارد. 
علاوه بر ضوابط شورای عالی شهرسازیو معماری سازمان بهزیستی نیز ضوابطی را برای ساختمان مهد کودک لحاظ کرده که در اغلببند های‌ آن با عنوان کلمه " حتی المقدور " بیشتر جنبه توصیه ای پیدا کرده تا مصوبهای. 
برای مثال در این ضوابط آمده است : ساختمان مهد کودک حتی المقدور یک طبقهباشد. در غیر این صورت طبقه دوم به نگهداری شیرخواران و اطفال نوپا اختصاصیابد.

استاندارد دور از دسترس

« هر ساختمان باید سرپناه محکمی، کارآمد و زیبا باشد.» این یکتعریف ساده است که محمود نجاری سی سی ، کارشناس ارشد معماری و مدرس معماری دانشگاههنر از ساختمان ارایه می دهد. 
وی می گوید: « در طراحی ساختمان مهد کودک، کودکمحوری اولویت دارد. به این معنی که ساختمان باید برای نگهداری موقت کودکان طراحیشود. بنابراین ایمنی کودکان در مدت زمان حضورشان در مهدکودک اصلی ترین نکته ودستورالعمل در ضوابط طرح و اجرای ساختمان است.»
گو اینکه به زعم سی سی ، منظوراز ایمنی تنها استحکام ساختمان نیست ، بلکه رفتار شناسی کودک و توجه ظریف به روحیاتو اخلاق کودکانه و تامین امنیت و بهداشت او باید مورد توجه قرار گیرد. 
« درکشورهای توسعه یافته و قانونمند مانند آلمان مسوولیت سنگین پذیرش کودک سبب شده تمامنکات و ضوابط ساختمانی، بهداشتی ، آموزشی و مراقبتی مورد مطالعه قرار گرفته و درطراحی ساختمان مهدکودک لحاظ شده است.»
مهندس سی سی درباره ضوابط ساخت مهد کودکدر کشورهای توسعه یافته می گوید:« ساختمان های مهدکودک در مناطق شهری باید در نقاطیاجرا شوند که سرعت خودروها در آن نقاط حداکثر 30 کیلومتر باشد. ساختمان از شریانهای اصلی تاسیسات شهری ، برق فشار قوی ، ترن و مترو و مراکز آلوده کننده دور باشد. در مسیرهای اطراف ساختمان مهد کودک تفکیک مسیر پیاده رو از سواره رو انجام شدهباشد. ورودی مهد کودک نباید مجاور خیابان باشد. همچنین محدوده امنیتی برای کنترلعبور و مرور کودکان وجود داشته باشد.»
گذشته از نکات قابل ملاحظه در مکانیابیساختمان مهدکودک ، ضوابط دیگری نیز باید در خود ساختمان رعایت شود. 
برای مثالمسیر حرکت کودک از خارج ساختمان تا داخل و داخل ساختمان نباید اختلاف سطح داشتهباشد.استفاده از اشیا تیز و برنده در محوطه سازی و...
براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد
علي باقرزاده بازدید : 17 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (2)

دوستان عزیز کتاب مفاهیم پایه در معماری(consept source book) ادوارد تی وایت از کتابهایی هست که خوندن چند باره و تکرار اسکیسها و کروکی هاش رو به همتون توصیه می کنم

در پناه حق

علي باقرزاده بازدید : 24 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

 

سازه های فضایی ( فضاکار) : 
سازه های فضایی شکلهای هندسی منظمی هستند که در کنار یکدیگر تکرار شده و با اتصال مکرر این اجزا شبکه ای مستحکم و یکپارچه با ساختاری سه بعدی ایجاد می کنند . این اجزا از المانهای طولی ( با مقطع های مربعی ، دایره ای ، مثلثی و ... ) و اتصالهایی که هر روز بر انواع آنها افزوده می شود تشکیل می شود . جنس المانهای طولی متنوع بوده و بسته به نوع مصرف آنها متغیر خواهد بود ولی معمولاً از انواع پلاستیک و پروفیل ، فولاد و آلومینیوم استفاده می شود


به عنوان نمونه هایی از این نوع سازه ها در ایران ، پوشش مرقد مطهر امام و سقف چند غرفه نمایشگاه بین اللملی تهران را می توان نام برد . البته این نوع سازه پدیده خیلی جدیدی نیست ، زیرا گراهام بل طرحهایی از شبکه های منظم هندسی که کاربرد ساختمانی داشته باشد تهیه کرده بود . همچنین آلاچیقهای عشایر محلی ایران ، سبکی مانند این نوع سازه ها دارند ولی در دهه 60 میلادی بود که این نوع سازه ها به صورت موضوعی بین اللملی و قابل بحث مطرح شد به طوری که اولین کنفرانس بین اللملی سازه های فضایی ( فضاکار ) در سال 1966 در دانشگاه ساری انگستان برگزار شد .


دلیل شهرت ناگهانی چه می تواند باشد ؟ سازه های فضایی چه خصوصیاتی دارند که همه کشورها به آن روی آورده اند ؟


این سوال چند جواب می تواند داشته باشد :


1- سازه های فضایی از قطعه های پیش ساخته استاندارد تشکیل می یابند که در صورت تولید انبوه ، قیمت این قطعات بسیار پایین می آید . این قطعات توسط کارگران نیمه ماهر قابل نصب هستند .


2- یکی از مهمترین خصوصیات سازه های فضایی ، قابلیت پوشش سطحهای وسیع بدون ایجاد مانع و همچنین قابلیت پوشانیدن دهانه های بسیار بلند است که برای استفاده در امر ساختن استادیوم های ورزشی ، سالنهای چند منظوره ، آشیانه های هوایی ، سقف استخرها و ... ایده آل است .


3- سادگی ولی در عین حال زیباییظاهری این سازه ها توجه بسیاری از مهندسین معمار را به خود جلب کرده ، به طوری که قبل از مهندسین ساختمان ، این آرشیتکتها بودند که به این نوع سازه روی آوردند و تنوع بسیار وسیع آن ، که بویژه با پیشرفت علم کامپیوتر و ایجاد برنامه گرافیکی جدیدی بر آن افزوده شده ، قدرت خلاقیت بسیار زیادی به طراح می بخشد .
به ادامه مطلب رجوع کنید
علي باقرزاده بازدید : 13 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

 

جغرافیای انسانی ایران

فلات ايران يکي از زيستگاههاي کهن انسان و يکي از تمدن هاي باستاني جهان است که آثار تاريخي فراوان از دوران گذشته در گوشه و کنار آن باقي مانده است . اين فلات محل عبور و مرور و هجوم زندگي اقوام مختلف بوده و خصوصيت هاي جسماني آسيايي و آفريقايي و اروپايي در افراد ايراني و تکلم آنها به زبان ها و لهجه هاي گوناگون نشانه کثرت اختلاط مردم اين سرزمين است . مرکز آمار ايراني در تحقيقي مفصل ، برآورد جمعيت جاري کشور را براي سالهاي 1380 تا 1384 منتشر نموده است . در اين بررسي ، جمعيت شهرها ، شهرستانها و استانهاي کشور براساس تقسيمات کشوري سال 1380 تخمين زده شده است . بر اين اساس جمعيت کشور طي سالهاي 1380 تا 1384 به ترتيب 64،528،159نفر / 65،540،239نفر / 67،477،500 نفر/ و 68،467،440 نفر برآورد گرديده است .
نژاد مردم ايران از درهم آميختن آريايي ها و اقوام مختلف به وجود آمده که عبارتند از : فارس 51% ، آذري 24% ، گيلکي و مازندراني 8% ، کرد 7% ، عرب 3% ، لر 2% ، بلوچ 2% . 
دين 99/6% مردم ايرام اسلام است ( 93/9% شيعه و 5/7% سني ) در ميان پيروان ساير اديان و مسيحيان با 13% و زرتشتيان با 0/05%بيشترين جمعيت رابه خود اختصاص داده اند . زبان رسمي و خط رايج در ايران فارسي است . غير از فارسي ، زبان هاي ديگر مانند : ترکي – کردي – عربي – و بلوچي نيز در نقاط مختلف کشور تکلم مي شود .
علي باقرزاده بازدید : 7 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)



موقعیت پروژه 

برج نگار با ارتفاع 114متر در 31 طبقه در میدان ونک واقع شـده است. برج نـگار با برخورداری از موقعیتی استثنایی، زیبایی منحصر به فرد، استحکام توأم با عظمت و شـکوه، تنوع امکانات و تسهیلات، همه و هـمه از این بنای بی‌نظیر، مجـموعـه‌ای رویایی و دل‌انگیز ساخته است که محیطی آرمانی را برای برخورداری از کسب‌ و کاری مـوفق در اختیار قرار می‌دهـد. 
این برج در زمینی به مسـاحت 1961متر مربع، در قلب منطقه تجاری اداری شمال تهران، در خیابان ولیعصر، به صورت سه بَر، در صد متری شمال مـیدان ونـک احداث گردیده است و با دسترسی‌های منحصر به فرد از طریق بزرگراه‌های مدرس، حقانی، همـت، کردستان و نـیایش، موجبات سهولت رفت و آمد به سایر نـقاط شهر را فـراهم ساخته است. طراحی مـدرن و منحـصر به فــرد در کـنار مـوقعیت راهبردی میدان ونک، ارمغانی است برای تمام کسانی که برای محیط کار و فعالیت خود اهمیت و ارزش ویژه‌ای قایل می‌شوند.




زیر بنـای برج نـگار 40000 مـتر مـربع، سازه برج اسکلت فـلزی با پوشش سـقف کامپوزیت است. قـاب‌های فـلزی خـمشی و بادبندها، عامل ایمنی مهمی در برابر زلزله و عوامل جوی بشـمار می‌آید و این عامل اثر غـیر قـابل انکاری بر سبکی اسکلت دارد و نیز تأثیر بسـزایی درکـاهش وزن کلی بنا در زمان وقـوع زلـزله خواهد گذاشت. تـیرهای اصلی اسـکلت به صورت تیـر ورق در کارخانه ساخته و نصـب شـده و تیـرهای فـرعی به صـورت لانـه زنبوری اجـرا شده اسـت. فـونداسـیون بصورت رادیه و ارتفاع 120‌سانتی‌متر انـجام شده است. انجام آزمایش غـیر مُخـرب روی نـقاط جوش، جهت اطـمینان از کیفیت اتـصالات در حین ساخت، نقش بسزایی در استحکام و اعـتماد به این بنا را داشته است. ایجـاد نمایـی زیبا و مُدرن با در نـظر گرفتن عوامل تاثیرگذار مانند (گرما – غبار- رطوبت) در طراحی و اجرای این نمای بی‌بدیل حائز اهمیت است. مصـالح و مواد مصرفی در داخل و خارج برج، از بهترین نوع ممکن بوده و در انتخاب آنـها فاکتورهایی از قبیل زیبایی، دوام و ایمنی رعایت شد‌ه است. سطح کل نمای برج 13800متر‌مربع بوده که ترکیبی از نمای آلومینیومی به صورت Composite و شیشه دو جداره می‌باشد.


مزیت های نسبی:

• مجاورت با مراكز اداري، تجاري و رفاهي
• بهره گيري از زبده ترین متخصصان صنعت ساختمان کشور
• بكارگيري تجهيزات و مصالح مرغوب، مطابق با استاندارد هاي بين المللي
• دسترسي به تمام نقاط شهر به دليل واقع شدن در قلب شاهراه هاي حياتي شمال تهران
• چشم انداز بي نظير و دل انگيز از رشته كوههاي البرز و نقاط زيباي پايتخت
• محيطي عاري از صدا، (به دليل استفاده از عايق هاي صوتي در تمام پنجره هاي ساختمان)
• ارزش افزوده مناسب در مقايسه با ديگر سرمايه گذاري ها
• بهره مندي از سيستم هاي هوشمند رايانه اي
• رعايت خصوصي سازي فضا در واحد ها (Privcy)
• نورگيري مناسب فضاهاي داخلي
• استحكام بنا و مقاوم در برابر زلزله
• نماي زيباي چهار طرفه
• دسترسي از سه جهت بنا
• تنوع مترا‍ژ


علي باقرزاده بازدید : 27 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)
مراحل اصلي طراحي يک سايت مسکوني 

يکي از عوامل مهم و موثر در شکل و طرح هر سايت درک درست و کامل از نيازها و اميال دقيق افرادي است که طرح براي انها تهيه مي شود . مسلما طبيعت طرح با توجه به عواملي چون بخش خصوصي يا دولتي بودن توسعه ، سطوح در امدي افراد ساکن و امکان توسعه ( بر حسب استقرار در ناحيه مرکزي ، يا حاشيه شهر و يا روستايي بودن آن ) تغيير مي يابد . گرچه هر سايت با توجه به خصوصيات ويژه خود نياز به برخوردي خاص دارد ، اما مي توان عناصر و اصولي کلي – به نحوي که براي تمامي موارد مشترک باشد – جستجو نمود و به بررسي اهم آنها پرداخت . 

در چهار چوب فرايند مرحله اي طراحي سايت ، مي توان مراحل طراحي يک سايت مسکوني را به تفصيل به صورت زير مجددا تنظيم نمود : 
- تنظيم اهداف و سياستهاي طراحي کالبدي 
- تعيين فضاها – کاربردهاي مورد نياز در سايت 
- تعيين ابعاد فضايي 
- تصميم گيري در مورد نسبت بين واحدهاي مسکوني با ابعاد گوناگون 
- تعيين استانداردهاي تراکم مسکوني 
- گونه بندي طراحي کل يک محله مسکوني 
- گونه بندي طراحي يک واحد همسايگي 
- گونه بندي طراحي يک بلوک شهري 
- گونه بندي طرح يک بن بست 
- گونه بندي نحوه اتصال ساختمانها 
- ترکيب گونه بندي معابر و گونه هاي بلوک شهري 

۰تنظيم اهداف و سياستهاي طراحي :

پايه هر قضاوتي در مورد يک طرح کالبدي ، نحوه تطابق آن طرح است با حيات ساکنين آن و در مورد يک سايت – محله مسکوني – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » مي يابد : يعني قابل سکونت از تمامي جهات براي تمامي گروههاي سني ، نژادي و فرهنگي ساکن ، قابليت سکونت در ارتباط با « استانداردهاي طراحي » که – مي تواند هم کمي و هم کيفي باشد – قرار مي گيرند . يک « استاندارد کمي » يعني بعنوان مثال مقدار فضايي که بر حسب هر واحد مسکوني يا بر حسب هر خانوار مورد نياز است . يک « استاندارد کيفي » يعني به عنوان مثال حفظ يا ايجاد شرايط محيطي ، بصري يا زيستي مناسب چون حفظ درختان يا ايجاد فضاي سبز و يا حفظ يا ايجاد منظر و ديد مناسب . 

۰تعيين فضاها – کاربردهاي مورد نياز در سايت 

در هر طراحي کالبدي ، در هر سطحي چون واحد همسايگي ، محله ، شهر – مي بايست فضاهاي مورد نياز و ابعاد فضايي آنها مورد توجه قرار گيرند . يک سايت مسکوني معمولا متشکل است از فضاي باز و بسته مسکوني ، شبکه معابر دروني ، مرکز يا مراکز تجاري و خدماتي در سطح سايت و فضاي باز عمومي . مسلما بر حسب نياز ، فضاهايي از اين مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاري – خدماتي و فضاي باز عمومي ) و يا افزوده خواهند شد ( چون فضاي توقف وسايل نقليه ، ايستگاه وسايل نقليه عمومي و غيره ) . ابعاد فضايي هر مقوله با توجه به عواملي چون اندازه جمعيت ساختماني سني و جنسي جمعيت و مقررات و استانداردهاي فضايي پيشنهادي تعيين مي گردند . 

۰ تعيين استاندارد تراکم مسکوني – تراکم تجاري / اداري:

- شاخص تراکم مسکوني :

تراکم معياري کمي است که امکان مقايسه ، داوري و کنترل هرگونه توسعه اي را فراهم مي آورد اما قادر به تعيين نوع استفاده از فضا نمي باشد و يکي از ارکان اصلي برنامه ريزي و طراحي شهري در تعيين رابطه عملکردي ما بين زمين و مصارف گوناگوني که براي تملک زمين با يکديگر در رقابت اند .

- انواع تراکم:

- تراکم جمعيتي کل : اين شکل تراکم با استفاده از فرمول زير محاسبه مي شود: 
نفر تعداد کل جمعيت ساکن =تراکم جمعيتي کل 
هکتار مساحت کل ( هکتار )
- تراکم مسکوني ناخالص : اين شکل تراکم معمولا براي يک محله يا ناحيه شهري مورد استفاده قرار مي گيرد و از رابطه زيرقابل محاسبه است : 
واحد تعداد واحد مسکوني در محله يا ناحيه شهري = تراکم مسکوني ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله يا ناحيه شهري ( هکتار )
- تراکم مسکوني خالص : اين شکل تراکم معولا در سطح بخشي از يک شهر ، يک سايت ، يک محله ، يک مجموعه خاص مسکوني ، يک يا تعدادي بلوک مسکوني مورد استفاده قرار مي گيرد و از رابطه زير قابل محاسبه است : 
واحد تعداد واحد مسکوني موجود در ناحيه مورد نظر = تراکم مسکوني خالص هکتار مساحت خالص ناحيه مورد نظر ( هکتار )


۰ اصول کلي طراحي واحدهاي همسايگي :
برای خواندن ما بقی جمله به ادامه مطلب رجوع کنید

تعداد صفحات : 2

درباره ما
علی باقرزاده هستم در دومین روز بهار ( فروردین) در ایران در استان خوزستان شهرستان رامهرمز به دنیا اومدمو در حال حاضر در اصفهان زندگي ميكنم. در رشته نقشه کشی معماری تحصیل کردم و دیپلم این رشته را گرفتم در حال حاضر دانشجوی این رشته میباشم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب وبلاگ رو چگونه ميبينيد؟
    نظرتون در مورد قالب وبلاگ چيست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 57
  • بازدید سال : 89
  • بازدید کلی : 7,123
  • کدهای اختصاصی