loading...
4nama
علي باقرزاده بازدید : 18 شنبه 05 مرداد 1392 نظرات (1)

مقدمه:
در زندگی پرتلاطم امروزی داشتن آرامش، یکی از نیازهای ضروری انسان عصر حاضر است. همه ما برای یافتن لحظاتی آرام و بدون دغدغه در جست و جو هستیم و گاه نیز فکر میکنیم رسیدن به آرامش روحی و فکری امری محال است. در این دنیای پرتحرک که هر روز در حال تغییر و تحول است، برای ایجاد آرامش و دادن این حس به انسانها، نیازمند خلق چنین تفکری هستیم که درون خانه به دنبال آسایش و تمرکز فکری باشیم. برای طراحی این چنین محیطی، رنگ، یکی از ضروریات است.

رنگهاى طبیعت در ما تاثیر گذارند، این آثار به گونه اى ژرف و اجتناب ناپذیر در جان و روح ما جایگزین شده است. به طور کلى رنگها به ۲ دسته گرم و سرد تقسیم مى شوند. رنگهاى گرم انرژى زا، پر حرارت و پر قدرتند و سبب تحریک سیستم عصبى و فشار خون مى شوند.

اما رنگهاى سرد یاد آور حس خنکى، طراوت و آرامش اند. متابولیسم بدن را پایین مى آورند و حس آرامش شخص را بالا مى برند. مبنای همه رنگهاى گرم، قرمز و مبناى همه رنگهاى سرد، آبى است. رنگهاى روشن، ملایم ترین و کمرنگ ترین رنگها هستند که حس نشاط، سکوت و روشنى را القا مى کنند و پیامى از آرامش را براى شما به ارمغان مى آورند. در محیط خانه رنگها در دو بستر اصلی نقش دارند:
۱٫ پوششهاى اصلى فضاها شامل دیوارها، کفها، سقفها و درها
۲٫ لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غیره.
در مقام مقایسه این دو با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونى شان در محیط، پوششهاى فضا از اهمیت بیشترى برخوردار هستند زیرا نسبت به لوازم دکوراسیونى ثابت ترند و به گونه اى نقش پس زمینه را براى آن لوازم اجر میکنند.
اگر مى خواهید آرامش حاصل از رنگها را در محیط خانه احساس کنید، به نکاتى که  اشاره مى شود توجه کنید.

نشیمن و پذیرایی:
رنگهاى روشن مناسب ترین رنگها براى پوشش دیوارهاى قسمت نشیمن و پذیرایى است چون هم فضا را بزرگتر به نظر مى رساند و هم به مرور زمان چشم را کمتر خسته مى کند. پیشنهاد مى شود براى رنگ مبلمان، قالیچهها و رویه صندلىها، از درجاتى تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلى اتاق نشیمن با رنگها در هم مى آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشى میان آنها به چشم بخورد. مى توانید با برگزیدن رنگهایى مناسب براى وسایلى چون گلدان، آباژور و گیاهان تزئینی، سایه روشنهاى موثرى به اتاق بیفزایید.

به پوشش کف اتاق نیز توجه کنید و به آن بافت و رنگ بدهید:
انداختن چند قالیچه رنگى در جلوى مبل و نشیمن یا زیر میز پذیرایى، رنگ و بافتى زیبا به اتاق نشیمن مى دهد. قالیچه ها مى توانند روى پارکتهاى چوبى، کف رنگ شده یا روى فرش انداخته شوند. شما مى توانید رنگهایى متضاد با پرده و مبلهاى تان انتخاب کنید یا مى توانید قالیچه اى را به کار ببرید که طرح و رنگ آن به طرح اتاق تان نزدیک است.
اگر سقف اتاق تان کوتاه است، برای بلند جلوه دادن آن مى توانید از رنگهای تیره براى کف و رنگهاى روشن برای پوشش سقف و دیوار استفاده کنید. این تضاد رنگ، چشم را خود به خود به طرف بالا مى کشاند. همچنین تابلوهایى که دارای خطوط عمودى هستند، در کشیدگى ارتفاع اتاق بسیار موثرند. پردههای کشیده (از سقف تا کف) با رنگى روشن از نکات دیگر مناسب براى این فضاست. استفاده از کاغذهای دیوارى با خطوط عمودى نیز کارساز است. بدین شکل تا حدودى مشکل کوتاهی سقف را میتوان برطرف کرد.

اتاق بچه
برای بچه های زیر سیزده سال به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان، رنگهای زرد، نارنجی و قرمز میتواند گزینه انتخابی شما باشد. برای سنین بالاتر، درجات روشن تر طیفهای آبی و سبز ارجحیت دارند. برای چنین اتاقی، نباید از رنگهای تیره استفاده کرد. به نور اتاق توجه خاصی داشته باشید تا بچه ها در هنگام مطالعه، دچار خستگی نشوند.

اتاق خواب
اتاق خواب خصوصى ترین فضا در هر خانه است و از این رو در طراحى دکوراسیون و رنگ آن باید سلیقه و نیازهاى شخصى خود را در کنار اصول رنگ در دکوراسیون مدنظر داشت. رنگ، تاثیر عمیقى بر ذهن شما دارد. یک اتاق خواب باید همواره فضایى آرامش بخش و راحت باشد که مکانى مناسب براى خواب و استراحت را فراهم آورد.
هنگام طراحى رنگ یک اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهاى درخشان پرهیز کنید چرا که در هنگام استراحت ممکن است این رنگها آزار دهنده به نظر برسند اما چنانچه رنگهاى زنده را بیشتر مى پسندید، سایه هاى مختلف رنگ آجرى در کنار کرمهای غنى و سیاه مى تواند انتخابى مناسب باشد. اگر به دنبال اتاق خوابى با فضاى گرم و اندکى تجملى هستید، رنگ هاى گرمى چون طلایی، نا رنجىها، قرمزهاى پرما یه، آجریهای به کار رفته در طرحهاى سنتى شرقى مى توانند انتخابى برای این دکوراسیون باشند. در مقابل دکوراسیونهاى سنتى، دکوراسیونهاى تکرنگ قرار گرفته اند که با به کارگیرى تنالیته هاى مختلف یک رنگ ، فضایى آرام و یکنواخت را مى آفرینند.

حمام و سرویس
از آن جایى که معمولا فضاى کوچکى به حمام و سرویس اختصاص داده مى شود، توصیه مى شود درجات روشن و متوسط رنگها را براى دیوار برگزینید تا بدین طریق، مکانى دلبازتر و وسیع تر به نظر برسد. دستشویى، وان، توالت و کاشىها، وسایل تقریبا ثابت و دائمى هستند و شاید بهتر باشد آنها را نقطه آغاز طرح رنگی خود در نظر بگیرید. از آن جا که سفید و رنگهاى مایل به سفید، نماد و مشوق پاکیزگى هستند، آنها را مى توان رنگهاى خوبى براى سرویسها دانست. درجات روشن و متوسط آبی فیروزه ای، آبى-سبز و سبز، نماد عناصر طبیعى و تداعى کننده تازگى و طراوت آب و فضاهاى باز هستند. حوله ها مسواک ها و وسایل دیگر در این محیط، همگى از جمله لوازمى هستند که به کمک آنها، مى توان رنگهاى متضادی مرتبط با طرح رنگى مورد نظر به محیط افزود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
علی باقرزاده هستم در دومین روز بهار ( فروردین) در ایران در استان خوزستان شهرستان رامهرمز به دنیا اومدمو در حال حاضر در اصفهان زندگي ميكنم. در رشته نقشه کشی معماری تحصیل کردم و دیپلم این رشته را گرفتم در حال حاضر دانشجوی این رشته میباشم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب وبلاگ رو چگونه ميبينيد؟
    نظرتون در مورد قالب وبلاگ چيست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 103
  • بازدید سال : 135
  • بازدید کلی : 7,169
  • کدهای اختصاصی