loading...
4nama
علي باقرزاده بازدید : 12 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)
اين دفعه با استفاده از نظريه های لوکوربوزيه و تذکراتی که به معماران داده اصولی رو که برای طراحی لازمه بررسی می کنم .

اصولی برای طراحی :

توده :چشمان ما ساخته شده اند تا ما را به ديدن صورتها (فرمها) در روشنايی قادر سازند .صوراوليه(اصلی) صوری زيبا هستند زيرا به روشنی درک می شوند .معماران امروز ديگر به چنين صور ساده ای دست نمی يابند .مهندسان با کار از طريق محاسبه صور هندسی را به کار می گيرند و چشمان ما را با هندسه شان و فهم ما را با رياضياتشان ارضا می کنند ؛ کار آن ها در خط مستقيم هنر خوب است .اما آنچه در طراحی توده مهم است فرم به مثابه عملکردی شاخص است.

"از زير بار مسئوليت شانه خالی نکن ،خودت را با فرم درگير کن.در فرم است که تو انسان را باز خواهی يافت." لوئيجی اسنوزی

فرم تظاهر حسی و واضح يک شيئی است و اين بيانی است که خود را در معرض قضاوت قرار می دهد.وطراحی بايد در راستای فرم که طبيعت موضوع است حرکت کند.وقتی که اولين بار يک طراح به يه موضوع برای طراحی بر می خورد،اثرات و احساساتی که در مورد موضوع در آن به وجود می آيد زمينه فکری اولين خطوطی که ميکشد و ايده اصلی فرمهای‌ معمار و طراح را تعيين می کند .اما چه نکات ديگری را در طراحی از لحاظ فرمی بايد در نظر گرفت . . .
برای خواندن ما بقی جمله به ادامه مطلب بروید
در نظر سنجی های وبلاگ لطفا شرکت کنید
علي باقرزاده بازدید : 14 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)
آب و هوای ایران

کشور ايران به دليل گستردگي و وجود کوهستانهاي بسيار و زمين هاي بياباني و همجواري با دو درياي بزرگ شمال و جنوب و نيز به علت قرار داشتن در مجاورت نسبي اروپا و درياي مديترانه و صحراي بزرگ آفريقا و اقيانوس هند و مرتفعات داخلي آسيا و سرزمين وسيع سردسيري ، داراي آنچنان تنوعي در اقليم است که در کمتر کشوري ديده مي شود . اثر دوري و نزديکي دريا را مي توان از مقايسه باران بسيار و پوشش گيا هي غني و شرايط انساني سواحل درياي خزر با بيابان هاي خشک و بي آب و علف و خالي از سکنه مراکز ايران به خوبي درک کرد .
در مجموع چهار نوع آب و هوا در ايران قابل تشخيص است که عبارتند از : 
1- آب و هواي بياباني و نيمه بياباني که در بخش هاي وسيعي از سرزمين هاي داخلي و کناره هاي جنوبي ايران را پوشش داده است . از ويژگي هاي اين نوع آب وهوا وجود دره هاي گرماي خشک طولاني است که بيش از 7 ماه سال را در بر مي گيرد . ميزان بارش سالانه در اين نواحي بين 30 تا 250 ميلي متر متغير است . 
2- آب وهواي کوهستاني ( سرد ومعتدل کوهستاني ) : که در ارتفاعات و قله هاي بلند ديده مي شود از جمله ، بلندهاي البرز ، زاگرس و نيز قلل رفيع سهند و سبلان جزء اين آب و هوا قرار دارند . بارش سالانه ناحيه از 250 ميلي متر تا 600 ميلي متر متغير است .
3- آب و هوايي خزری:که مناطق میان دریای خزر ورشته کوه های البرز را پوشش می دهد ومیزان بارش سالانه دراین نواحی بین 600تا 2000میلی متر متغیر است. 
4- آب و هوايي مديترانه اي : که خاص مناطق غربي کشور است و در نواحي جنوبي آن آب و هواي نيمه صحرايي گرم نيز بر آن تاثير مي گذارد . در اين نواحي تابستان ها با گرماي شديد در دره ها و هواي معتدل در ارتفاعات همراه بوده و در زمستانها هواي معتدل در دره ها و سرماي شديد در ارتفاعات حکم فرماست .
در نظر سنجی های وبلاگ لطفا شرکت کنید
علي باقرزاده بازدید : 26 سه شنبه 04 تیر 1392 نظرات (0)
تیرچه های پیش ساخته خرپایی

فن تیرچه و بلوک ، تلفیق دو روش پیش ساختگی و بتن ریزی در محل است که در آن ، قالب تحتانی به کلی حذف می شود. در این روش ، فولادهای کششی و برشی ( عرضی ) و پوشش بتنی فولادهای اصلی ، بصورت تیرچههای پیش ساخته در کارخانه تولید می شوند. در کارگاه ، پس از قرار دادن تیرچه ها به فاصله های معین و شمعبندی زیر تیرچه ها ، بلوکها را بین دو تیرچه مجاور قرار داده و سپس آرماتورهای حرارتی را نصب و بتن ریزی می نمایند ؛ به طوری که حداقل ضخامت بتن در روی بلوک ، پنج سانتیمتر باشد. پیش از حصول مقاومت بتن پوششی ، وزن بلوک ها و بتن توسط تکیه گاههای موقت تحمل می شود و پس از حصول مقاومت بتن پوششی ، تیرهای t شکل چسبیده و مجاور هم لنگر خمشی حاصل از بارهای قائم سقف را تحمل ، و به تیرهای اصلی منتقل می کنند.


اجزای اصلی تشکیل دهنده سقف تیرچه و بلوک
سقف اجرا شده با تیرچه و بلوک از انواع سقف های با پشت بند ( تیرک دار ) بتنی است که تحمل فشار به بتن بالایی با ضخامت حداقل پنج سانتیمتر واگذار می گردد و کشش توسط میلگردهای کششی تیرچه ( میلگردهای تحتانی تیرچه ) تحمل می شود. بتن بالایی همچنین ، همانند یک دال نازک با دهانه ای برابر فاصله دو تیرچه ، خمش موضعی را در محل بین دو تیرچه تحمل می کند. در این نوع سقف ، تیرچه ها به فاصله حداکثر ۷۰ سانتیمتر ( محور تا محور ) کنار هم و در امتداد دهانه کوتاهتر سقف قرار می گیرند و با بتن پوششی که در محل ریخته می شود و ضخامت آن حداقل پنج سانتیمتر است ، تیرهای t شکل چسبیده و مجاور هم را تشکیل می دهند. برای پرکردن فاصله تیرچه ها ، از عناصر گوناگون ، مانند آجرهای توخالی ، بلوکهای بتنی و حتی پلاستیک و چیزهای دیگر استفاده می شود. این عناصر پرکننده در سقف تحمل نیرو نمی کنند.
بنابراین ، سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی ، به شرح زیر تشکیل می شود :
۱- تیرچه
۲- بلوک
۳- میلگرد حرارتی و افت و میلگرد منفی
۴- بتن پوششی ( درجا )
که نقش هریک از این اجزا در مراحل دو گانه باربری ، یعنی مرحله حمل و نقل تیرچه و اجرای سقف و مرحله بهره برداری را ، به ترتیب زیر می آوریم :

۱- تیرچه : عضو پیش ساخته ای است ، متشکل از بتن و فولاد به مقطع تقریبی t ، که در دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده ، تولید می شود و مانند همه قطعه های پیش ساخته در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می گیرد. این دو مرحله به علت اهمیت آنها باید به دقت مورد ملاحظه قرار گیرند :
الف) مرحله اول باربری : در این مرحله باید تیرچه به تنهایی قادر به تحمل بار ناشی از وزن خود در هنگام حمل و نقل بوده و همچنین قادر به تحمل وزن مرده سقف ( وزن تیرچه ، بلوک و بتن پوششی ) بین تکیه گاههای موقت ( شمعبندیها ) در زمان اجرای سقف باشد.
ب) مرحله دوم باربری : این ملرحله در تیرچه پس از حصول مقاومت بتن پوششی فرا می رسد که تکیه گاههای موقت اجرایی برداشته شده و تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع تیرt تحمل نیرو می نماید.
۱-۱ تیرچه پیش ساخته خرپایی : تیرچه پیش ساخته خرپایی فولادی و پاشنه بتنی تشکیل شده است و در صورتی که دارای قالب سفالی باشد ، تیرچه کفشک دار
نامیده می شود.                    براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد
 
 
 
 
 
 
 
علي باقرزاده بازدید : 16 دوشنبه 03 تیر 1392 نظرات (0)
طراحی ساختمان مهد کودک
ساختمان مهد کودک،کودک محوری اولویتدارد. به این معنی که ساختمان باید برای نگهداری موقت کودکان طراحی شود
نادیده گرفتن عادتمان شده است. حتی اگر پای کودکانماندرمیان باشد. شاید در این هنگام بیشتر از مواقع دیگر. چه کودکان زبان اعتراضندارند.
شهر باید انسان محور باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویند. شهربزرگ شده ، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است . زنان، راهی محیط های کاری شدهاند، اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست.
کودک جزیی از جامعهانسانی شهرنشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی. با این حال گویا این بخش ازجامعه در شهرهای ما چندان جدی گرفته نمی شوند. مگر به مناسبت روز جهانی کودک آن همبا پخش چند کارتون. از آموزش اصول شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط هایویژه آنها. چند مدرسه یامهد کودکرا سراغ دارید که با شرایط جسمیکاربر آن یعنی کودک همخوانی داشتهباشد؟



ضوابط مهد کودک سازی

شورای عالی معماری و شهرسازی سال قبل ضوابطی را برای طراحی مهدکودک به تصویب رساند.
شاید این تنها ضابطه موجود از سوی متولیان امر ساختمانبرای ساخت مهد کودک به عنوان فضای مختص کودکان باشد. گو این که بر این ضابطه نیزنقدهای فراوانی وارد است، با این حال همین ضوابط ناقص نیز اغلب نادیده گرفته میشود. چه بیشتر مهدکودک ها، خانه های قدیمی هستند که تنها با رنگ کردن و چسباندن چندنقاشی به در و دیوار تغییر کابری داده اند.
در این ضابطه که با نام ضوابط طراحیمعماری مهد کودک نامیده می شود، آمده است،« اجرای مصوبه حاضر و پیوست آن در تمامطرح های آتی و در دست تهیه انواع مهد کودک اعم از دولتی ، خصوصی و خود کفا از اینتاریخ ( 14/2/1383) در سرار کشور الزامی بوده و تمام مراجع مسوول تهیه، بررسی وتصویب و اجرای طرح های مهد کودک موظفند در مراحل مختلف تصویب ، صدور پروانه ونظارتبر اجرا ضوابط مذکور را رعایت کنند.»
با این همه از تصویب ضوابط طراحی مهد کودکتاکنون اتفاق خاصی در زمینه ساخت مهد کودک نیافتاده است.
هر چند بندها ی اینمصوبه چندان با شرایط کودکان انطباق ندارد. 
علاوه بر ضوابط شورای عالی شهرسازیو معماری سازمان بهزیستی نیز ضوابطی را برای ساختمان مهد کودک لحاظ کرده که در اغلببند های‌ آن با عنوان کلمه " حتی المقدور " بیشتر جنبه توصیه ای پیدا کرده تا مصوبهای. 
برای مثال در این ضوابط آمده است : ساختمان مهد کودک حتی المقدور یک طبقهباشد. در غیر این صورت طبقه دوم به نگهداری شیرخواران و اطفال نوپا اختصاصیابد.

استاندارد دور از دسترس

« هر ساختمان باید سرپناه محکمی، کارآمد و زیبا باشد.» این یکتعریف ساده است که محمود نجاری سی سی ، کارشناس ارشد معماری و مدرس معماری دانشگاههنر از ساختمان ارایه می دهد. 
وی می گوید: « در طراحی ساختمان مهد کودک، کودکمحوری اولویت دارد. به این معنی که ساختمان باید برای نگهداری موقت کودکان طراحیشود. بنابراین ایمنی کودکان در مدت زمان حضورشان در مهدکودک اصلی ترین نکته ودستورالعمل در ضوابط طرح و اجرای ساختمان است.»
گو اینکه به زعم سی سی ، منظوراز ایمنی تنها استحکام ساختمان نیست ، بلکه رفتار شناسی کودک و توجه ظریف به روحیاتو اخلاق کودکانه و تامین امنیت و بهداشت او باید مورد توجه قرار گیرد. 
« درکشورهای توسعه یافته و قانونمند مانند آلمان مسوولیت سنگین پذیرش کودک سبب شده تمامنکات و ضوابط ساختمانی، بهداشتی ، آموزشی و مراقبتی مورد مطالعه قرار گرفته و درطراحی ساختمان مهدکودک لحاظ شده است.»
مهندس سی سی درباره ضوابط ساخت مهد کودکدر کشورهای توسعه یافته می گوید:« ساختمان های مهدکودک در مناطق شهری باید در نقاطیاجرا شوند که سرعت خودروها در آن نقاط حداکثر 30 کیلومتر باشد. ساختمان از شریانهای اصلی تاسیسات شهری ، برق فشار قوی ، ترن و مترو و مراکز آلوده کننده دور باشد. در مسیرهای اطراف ساختمان مهد کودک تفکیک مسیر پیاده رو از سواره رو انجام شدهباشد. ورودی مهد کودک نباید مجاور خیابان باشد. همچنین محدوده امنیتی برای کنترلعبور و مرور کودکان وجود داشته باشد.»
گذشته از نکات قابل ملاحظه در مکانیابیساختمان مهدکودک ، ضوابط دیگری نیز باید در خود ساختمان رعایت شود. 
برای مثالمسیر حرکت کودک از خارج ساختمان تا داخل و داخل ساختمان نباید اختلاف سطح داشتهباشد.استفاده از اشیا تیز و برنده در محوطه سازی و...
براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد
علي باقرزاده بازدید : 16 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (2)

دوستان عزیز کتاب مفاهیم پایه در معماری(consept source book) ادوارد تی وایت از کتابهایی هست که خوندن چند باره و تکرار اسکیسها و کروکی هاش رو به همتون توصیه می کنم

در پناه حق

علي باقرزاده بازدید : 24 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

 

سازه های فضایی ( فضاکار) : 
سازه های فضایی شکلهای هندسی منظمی هستند که در کنار یکدیگر تکرار شده و با اتصال مکرر این اجزا شبکه ای مستحکم و یکپارچه با ساختاری سه بعدی ایجاد می کنند . این اجزا از المانهای طولی ( با مقطع های مربعی ، دایره ای ، مثلثی و ... ) و اتصالهایی که هر روز بر انواع آنها افزوده می شود تشکیل می شود . جنس المانهای طولی متنوع بوده و بسته به نوع مصرف آنها متغیر خواهد بود ولی معمولاً از انواع پلاستیک و پروفیل ، فولاد و آلومینیوم استفاده می شود


به عنوان نمونه هایی از این نوع سازه ها در ایران ، پوشش مرقد مطهر امام و سقف چند غرفه نمایشگاه بین اللملی تهران را می توان نام برد . البته این نوع سازه پدیده خیلی جدیدی نیست ، زیرا گراهام بل طرحهایی از شبکه های منظم هندسی که کاربرد ساختمانی داشته باشد تهیه کرده بود . همچنین آلاچیقهای عشایر محلی ایران ، سبکی مانند این نوع سازه ها دارند ولی در دهه 60 میلادی بود که این نوع سازه ها به صورت موضوعی بین اللملی و قابل بحث مطرح شد به طوری که اولین کنفرانس بین اللملی سازه های فضایی ( فضاکار ) در سال 1966 در دانشگاه ساری انگستان برگزار شد .


دلیل شهرت ناگهانی چه می تواند باشد ؟ سازه های فضایی چه خصوصیاتی دارند که همه کشورها به آن روی آورده اند ؟


این سوال چند جواب می تواند داشته باشد :


1- سازه های فضایی از قطعه های پیش ساخته استاندارد تشکیل می یابند که در صورت تولید انبوه ، قیمت این قطعات بسیار پایین می آید . این قطعات توسط کارگران نیمه ماهر قابل نصب هستند .


2- یکی از مهمترین خصوصیات سازه های فضایی ، قابلیت پوشش سطحهای وسیع بدون ایجاد مانع و همچنین قابلیت پوشانیدن دهانه های بسیار بلند است که برای استفاده در امر ساختن استادیوم های ورزشی ، سالنهای چند منظوره ، آشیانه های هوایی ، سقف استخرها و ... ایده آل است .


3- سادگی ولی در عین حال زیباییظاهری این سازه ها توجه بسیاری از مهندسین معمار را به خود جلب کرده ، به طوری که قبل از مهندسین ساختمان ، این آرشیتکتها بودند که به این نوع سازه روی آوردند و تنوع بسیار وسیع آن ، که بویژه با پیشرفت علم کامپیوتر و ایجاد برنامه گرافیکی جدیدی بر آن افزوده شده ، قدرت خلاقیت بسیار زیادی به طراح می بخشد .
به ادامه مطلب رجوع کنید
علي باقرزاده بازدید : 13 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

 

جغرافیای انسانی ایران

فلات ايران يکي از زيستگاههاي کهن انسان و يکي از تمدن هاي باستاني جهان است که آثار تاريخي فراوان از دوران گذشته در گوشه و کنار آن باقي مانده است . اين فلات محل عبور و مرور و هجوم زندگي اقوام مختلف بوده و خصوصيت هاي جسماني آسيايي و آفريقايي و اروپايي در افراد ايراني و تکلم آنها به زبان ها و لهجه هاي گوناگون نشانه کثرت اختلاط مردم اين سرزمين است . مرکز آمار ايراني در تحقيقي مفصل ، برآورد جمعيت جاري کشور را براي سالهاي 1380 تا 1384 منتشر نموده است . در اين بررسي ، جمعيت شهرها ، شهرستانها و استانهاي کشور براساس تقسيمات کشوري سال 1380 تخمين زده شده است . بر اين اساس جمعيت کشور طي سالهاي 1380 تا 1384 به ترتيب 64،528،159نفر / 65،540،239نفر / 67،477،500 نفر/ و 68،467،440 نفر برآورد گرديده است .
نژاد مردم ايران از درهم آميختن آريايي ها و اقوام مختلف به وجود آمده که عبارتند از : فارس 51% ، آذري 24% ، گيلکي و مازندراني 8% ، کرد 7% ، عرب 3% ، لر 2% ، بلوچ 2% . 
دين 99/6% مردم ايرام اسلام است ( 93/9% شيعه و 5/7% سني ) در ميان پيروان ساير اديان و مسيحيان با 13% و زرتشتيان با 0/05%بيشترين جمعيت رابه خود اختصاص داده اند . زبان رسمي و خط رايج در ايران فارسي است . غير از فارسي ، زبان هاي ديگر مانند : ترکي – کردي – عربي – و بلوچي نيز در نقاط مختلف کشور تکلم مي شود .
علي باقرزاده بازدید : 7 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)



موقعیت پروژه 

برج نگار با ارتفاع 114متر در 31 طبقه در میدان ونک واقع شـده است. برج نـگار با برخورداری از موقعیتی استثنایی، زیبایی منحصر به فرد، استحکام توأم با عظمت و شـکوه، تنوع امکانات و تسهیلات، همه و هـمه از این بنای بی‌نظیر، مجـموعـه‌ای رویایی و دل‌انگیز ساخته است که محیطی آرمانی را برای برخورداری از کسب‌ و کاری مـوفق در اختیار قرار می‌دهـد. 
این برج در زمینی به مسـاحت 1961متر مربع، در قلب منطقه تجاری اداری شمال تهران، در خیابان ولیعصر، به صورت سه بَر، در صد متری شمال مـیدان ونـک احداث گردیده است و با دسترسی‌های منحصر به فرد از طریق بزرگراه‌های مدرس، حقانی، همـت، کردستان و نـیایش، موجبات سهولت رفت و آمد به سایر نـقاط شهر را فـراهم ساخته است. طراحی مـدرن و منحـصر به فــرد در کـنار مـوقعیت راهبردی میدان ونک، ارمغانی است برای تمام کسانی که برای محیط کار و فعالیت خود اهمیت و ارزش ویژه‌ای قایل می‌شوند.




زیر بنـای برج نـگار 40000 مـتر مـربع، سازه برج اسکلت فـلزی با پوشش سـقف کامپوزیت است. قـاب‌های فـلزی خـمشی و بادبندها، عامل ایمنی مهمی در برابر زلزله و عوامل جوی بشـمار می‌آید و این عامل اثر غـیر قـابل انکاری بر سبکی اسکلت دارد و نیز تأثیر بسـزایی درکـاهش وزن کلی بنا در زمان وقـوع زلـزله خواهد گذاشت. تـیرهای اصلی اسـکلت به صورت تیـر ورق در کارخانه ساخته و نصـب شـده و تیـرهای فـرعی به صـورت لانـه زنبوری اجـرا شده اسـت. فـونداسـیون بصورت رادیه و ارتفاع 120‌سانتی‌متر انـجام شده است. انجام آزمایش غـیر مُخـرب روی نـقاط جوش، جهت اطـمینان از کیفیت اتـصالات در حین ساخت، نقش بسزایی در استحکام و اعـتماد به این بنا را داشته است. ایجـاد نمایـی زیبا و مُدرن با در نـظر گرفتن عوامل تاثیرگذار مانند (گرما – غبار- رطوبت) در طراحی و اجرای این نمای بی‌بدیل حائز اهمیت است. مصـالح و مواد مصرفی در داخل و خارج برج، از بهترین نوع ممکن بوده و در انتخاب آنـها فاکتورهایی از قبیل زیبایی، دوام و ایمنی رعایت شد‌ه است. سطح کل نمای برج 13800متر‌مربع بوده که ترکیبی از نمای آلومینیومی به صورت Composite و شیشه دو جداره می‌باشد.


مزیت های نسبی:

• مجاورت با مراكز اداري، تجاري و رفاهي
• بهره گيري از زبده ترین متخصصان صنعت ساختمان کشور
• بكارگيري تجهيزات و مصالح مرغوب، مطابق با استاندارد هاي بين المللي
• دسترسي به تمام نقاط شهر به دليل واقع شدن در قلب شاهراه هاي حياتي شمال تهران
• چشم انداز بي نظير و دل انگيز از رشته كوههاي البرز و نقاط زيباي پايتخت
• محيطي عاري از صدا، (به دليل استفاده از عايق هاي صوتي در تمام پنجره هاي ساختمان)
• ارزش افزوده مناسب در مقايسه با ديگر سرمايه گذاري ها
• بهره مندي از سيستم هاي هوشمند رايانه اي
• رعايت خصوصي سازي فضا در واحد ها (Privcy)
• نورگيري مناسب فضاهاي داخلي
• استحكام بنا و مقاوم در برابر زلزله
• نماي زيباي چهار طرفه
• دسترسي از سه جهت بنا
• تنوع مترا‍ژ


علي باقرزاده بازدید : 27 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)
مراحل اصلي طراحي يک سايت مسکوني 

يکي از عوامل مهم و موثر در شکل و طرح هر سايت درک درست و کامل از نيازها و اميال دقيق افرادي است که طرح براي انها تهيه مي شود . مسلما طبيعت طرح با توجه به عواملي چون بخش خصوصي يا دولتي بودن توسعه ، سطوح در امدي افراد ساکن و امکان توسعه ( بر حسب استقرار در ناحيه مرکزي ، يا حاشيه شهر و يا روستايي بودن آن ) تغيير مي يابد . گرچه هر سايت با توجه به خصوصيات ويژه خود نياز به برخوردي خاص دارد ، اما مي توان عناصر و اصولي کلي – به نحوي که براي تمامي موارد مشترک باشد – جستجو نمود و به بررسي اهم آنها پرداخت . 

در چهار چوب فرايند مرحله اي طراحي سايت ، مي توان مراحل طراحي يک سايت مسکوني را به تفصيل به صورت زير مجددا تنظيم نمود : 
- تنظيم اهداف و سياستهاي طراحي کالبدي 
- تعيين فضاها – کاربردهاي مورد نياز در سايت 
- تعيين ابعاد فضايي 
- تصميم گيري در مورد نسبت بين واحدهاي مسکوني با ابعاد گوناگون 
- تعيين استانداردهاي تراکم مسکوني 
- گونه بندي طراحي کل يک محله مسکوني 
- گونه بندي طراحي يک واحد همسايگي 
- گونه بندي طراحي يک بلوک شهري 
- گونه بندي طرح يک بن بست 
- گونه بندي نحوه اتصال ساختمانها 
- ترکيب گونه بندي معابر و گونه هاي بلوک شهري 

۰تنظيم اهداف و سياستهاي طراحي :

پايه هر قضاوتي در مورد يک طرح کالبدي ، نحوه تطابق آن طرح است با حيات ساکنين آن و در مورد يک سايت – محله مسکوني – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » مي يابد : يعني قابل سکونت از تمامي جهات براي تمامي گروههاي سني ، نژادي و فرهنگي ساکن ، قابليت سکونت در ارتباط با « استانداردهاي طراحي » که – مي تواند هم کمي و هم کيفي باشد – قرار مي گيرند . يک « استاندارد کمي » يعني بعنوان مثال مقدار فضايي که بر حسب هر واحد مسکوني يا بر حسب هر خانوار مورد نياز است . يک « استاندارد کيفي » يعني به عنوان مثال حفظ يا ايجاد شرايط محيطي ، بصري يا زيستي مناسب چون حفظ درختان يا ايجاد فضاي سبز و يا حفظ يا ايجاد منظر و ديد مناسب . 

۰تعيين فضاها – کاربردهاي مورد نياز در سايت 

در هر طراحي کالبدي ، در هر سطحي چون واحد همسايگي ، محله ، شهر – مي بايست فضاهاي مورد نياز و ابعاد فضايي آنها مورد توجه قرار گيرند . يک سايت مسکوني معمولا متشکل است از فضاي باز و بسته مسکوني ، شبکه معابر دروني ، مرکز يا مراکز تجاري و خدماتي در سطح سايت و فضاي باز عمومي . مسلما بر حسب نياز ، فضاهايي از اين مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاري – خدماتي و فضاي باز عمومي ) و يا افزوده خواهند شد ( چون فضاي توقف وسايل نقليه ، ايستگاه وسايل نقليه عمومي و غيره ) . ابعاد فضايي هر مقوله با توجه به عواملي چون اندازه جمعيت ساختماني سني و جنسي جمعيت و مقررات و استانداردهاي فضايي پيشنهادي تعيين مي گردند . 

۰ تعيين استاندارد تراکم مسکوني – تراکم تجاري / اداري:

- شاخص تراکم مسکوني :

تراکم معياري کمي است که امکان مقايسه ، داوري و کنترل هرگونه توسعه اي را فراهم مي آورد اما قادر به تعيين نوع استفاده از فضا نمي باشد و يکي از ارکان اصلي برنامه ريزي و طراحي شهري در تعيين رابطه عملکردي ما بين زمين و مصارف گوناگوني که براي تملک زمين با يکديگر در رقابت اند .

- انواع تراکم:

- تراکم جمعيتي کل : اين شکل تراکم با استفاده از فرمول زير محاسبه مي شود: 
نفر تعداد کل جمعيت ساکن =تراکم جمعيتي کل 
هکتار مساحت کل ( هکتار )
- تراکم مسکوني ناخالص : اين شکل تراکم معمولا براي يک محله يا ناحيه شهري مورد استفاده قرار مي گيرد و از رابطه زيرقابل محاسبه است : 
واحد تعداد واحد مسکوني در محله يا ناحيه شهري = تراکم مسکوني ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله يا ناحيه شهري ( هکتار )
- تراکم مسکوني خالص : اين شکل تراکم معولا در سطح بخشي از يک شهر ، يک سايت ، يک محله ، يک مجموعه خاص مسکوني ، يک يا تعدادي بلوک مسکوني مورد استفاده قرار مي گيرد و از رابطه زير قابل محاسبه است : 
واحد تعداد واحد مسکوني موجود در ناحيه مورد نظر = تراکم مسکوني خالص هکتار مساحت خالص ناحيه مورد نظر ( هکتار )


۰ اصول کلي طراحي واحدهاي همسايگي :
برای خواندن ما بقی جمله به ادامه مطلب رجوع کنید

تعداد صفحات : 8

درباره ما
علی باقرزاده هستم در دومین روز بهار ( فروردین) در ایران در استان خوزستان شهرستان رامهرمز به دنیا اومدمو در حال حاضر در اصفهان زندگي ميكنم. در رشته نقشه کشی معماری تحصیل کردم و دیپلم این رشته را گرفتم در حال حاضر دانشجوی این رشته میباشم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب وبلاگ رو چگونه ميبينيد؟
    نظرتون در مورد قالب وبلاگ چيست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 48
  • بازدید کلی : 7,082
  • کدهای اختصاصی