loading...
4nama
علي باقرزاده بازدید : 15 یکشنبه 12 خرداد 1392 نظرات (0)
آموزش راندو (بحث های تئوری) : 
همه راندوها یا تصاویر به طور کلی با یکی از سه نوع ابزار زیر انجام می شوند:
خشک، نیمه مرطوب، مرطوب.
ابزار خشک، در آب حل نمی شود و معمولاً پاک شدنی می باشد، به آسانی حمل و سریع به کار برده میشود.علاوه براین، ابزار خشک تغییر تدریجی ارزش لازم را برای اکثر ترسیم ها، به آسانی ایجاد می کند.
ابزار نیمه مرطوب شامل جوهر و ماژیک می شود.ابزارهای مرطوب هنگام استفاده ،نیمه مرطوب به شمار می آیند زیرا بسیار سریع خشک می شوند.ابزار نیمه مرطوب برای ایجاد تغییر تدریجی ارزش خط یا سایه گاه در ترسیم به کار میرود.تنوع انتخاب رنگ ،با سهولت کاربرد آن مرتبط است بنابراین آن را برای حرفه ای ها ایده آل می سازد.
هنگام استفاده از ابزار مرطوب به آب نیاز داریم زیرا در آب حل می شوند.مانند آبرنگ، رنگ لعابی و گواش که معمولاً پاک نمی شوند.به طور کلی برای استفاده موفقیت آمیز آنها به مهارت زیادی نیاز است.رنگدانه های مختلفی باید با یکدیگر ترکیب شوند تا تغییرات ارزشی نامحسوسی ایجاد کنند.تکنیک های ابزار مرطوب به هنرمند اجازه می دهند تا نواحی وسیعی را در زمان کوتاهی رنگ کند همچنین بزرگترین طیف رنگی ممکن را فراهم می آورند.
علاوه بر سه نوع ابزار اصلی، تکنیک های ترکیب ابزار نیز وجود دارد که اغلب برای خلق آثار خاص به کار می روند و ابزار مرطوب با مرطوب، مرطوب با خشک یا ابزار خشک با مرطوب را ممکن است در بر بگیرد.ابزارهای مرطوب به ویژه، برای ایجاد تغییر یا تصحیح مفید می باشند.ابزار کدر ومات مانند رنگ لعابی، ابزاری شفاف مانند ماژیک را سریع می پوشاند، برای مثال هنگام پوشاندن خطاها کاربرد دارد.
***27نوع راندو***
براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد
علي باقرزاده بازدید : 11 چهارشنبه 28 فروردین 1392 نظرات (0)

عبدالعزيز فرمانفرمائيان متولد سال ۱۲۹۹ تهران.

دانش آموخته رشته معمارى از دانشكده هنرهاى زيباپاريس (بوزار).

بنيانگذار نخستين دفتر «مهندسين مشاور» در مقياسى ملى و بين المللى ۱۳۳۳.

تدريس كوتاه مدت در دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران دهه ۳۰.

طراحى و اجراى بسيارى از بناهاى معروف و ماندگار معمارى معاصر به تنهايى يا با همكارى معماران و ديگر دفاتر معمارى ايرانى و خارجى.

يكى از پل هاى اصلى ارتباط معماران ايرانى وخارجى.

شهرسازى در كرج، كرمان، اصفهان وتهران.

تهيه نقشه طرح جامع شهر تهران با همكارى «ويكتور گروئن» آمريكايى با نظر به تأمين يك نظام توسعه عناصر جديد متناسب با فرهنگ ايرانى، حل مشكلات موجود با پیش بینی ۵ میلیون نفر جمعیت.

براي خواندن ما بقي متن به ادامه مطلب برويد....

علي باقرزاده بازدید : 13 چهارشنبه 28 فروردین 1392 نظرات (0)

همانگونه كه جهت ارايه يك متن ادبي از قلم و سخن استفاده مي كنيم و ارايه خوب آن بر حسب اينكه چگونه از كلمات بهره بگيريم و فكر را در قالب آن جاي دهيم مشخص خواهد شد در معماري نيز وسيله ارايه ترسيم وطراحي مي باشد كه بر حسب مهارتمان در نوع ترسيم مي توانيم محتوا و مفاهيم فكري معمارانه را در قالب يك طرح معماري به بيننده منتقل كنيم .

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب برويد

علي باقرزاده بازدید : 25 چهارشنبه 28 فروردین 1392 نظرات (0)

خانه آبشار ( کوفمن )

معماری فقط نوعی فعالیت رویداد یا مجموعه ای از دست سازها نیست حتی هنر صرف هم نیست . معماری برای تمام امور انسانی بنیادی و اساسی است و از همان آغاز تمدن ایجاد شده است چرا که بدون آن امکان بوجود آمدن تمدن یا فرهنگی وجود نداشت. معماری اجتناب ناپذیر جهانی بی پایان و نیاز ابتدایی است . دامنه ی معماری از بدوی ترین شکل سکونت در غارها تا پیچیده ترین نوع ساختمانها را در بر می گیرد.

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد....

علي باقرزاده بازدید : 14 شنبه 17 فروردین 1392 نظرات (0)

اين خانه در نزديکی خانه تاريخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امير احمد (ع-که اين بقعه نيز از آثار هنری قرن نهم و دهم می باشد) خانه با شکوهی وجود دارد و به خاطر اينکه سنگ بنای اين خانه را شخصی به نام حاج سيد جعفر طباطبايی نطنزی بنا نهاده است به خانه طباطبايی موسوم و مشهور گرديده است.

اين خانه در زمينی به مساحت 4730 متر مربع و در حدود سال 1250 قمری با مهارت و هنرمندی معمار معروف کاشانی استاد علی مريم احداث گرديده است.

اين خانه مشتمل بر چهار صحن و حياط می باشد که حياط مرکزی متعلق به قسمت بيرونی و دو حياط متعلق به اندرونی و يک حياط متعلق به خدمه بوده است.

قسمت اندرونی: شامل اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حياط در دو طرف آن و دارای سرداب هايی که بادگير ها هوارا در آن جريان می دهند که اين قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبايی بوده است .

حياط ضلع شمال غربی بزرگتر و تعداد اتاق های آن بيشتر می باشد و دارای سرسرای پذيرايی مجزايی است. در زير قسمت اندرونی مخصوصاً اتاق مرکزی ، سرداب بزرگی قرار دارد که دارای مشخصات منحصر به فرد خود است و به علل مختلف از جمله : وجود بادگير ،سقف ضربی ، نوع مصالح به کار رفته در بدنه ، دو جداره بودن بدنه ،وجود حوضی که قبلاً در مرکز سرداب بوده، اختلاف ارتفاع با سطح کوچه حدود 8 تا 10 متر ، نسيم خنکی که از سطح حوض حياط مرکزی وارد زير زمين می شود ؛ همه اين عوامل باعث شده تا به خصوص در فصل تابستان 15 تا 20 درجه اختلاف دما بين زيرزمين و بيرون آن مشاهده شود.

قسمت بيرونی: شامل تالار بزرگ (اتاق شاه نشين) در مرکز با نورگيرها و پنجره های مشبک رنگی و پنجره های کناری دو جداره که عمودی باز و بسته می شود . اين اتاق دارای تزيينات نقاشی و آيينه کاری و گچ بری های جالب از جمله پنجره های مشبک گچی است که همچون پارچه توری ظريفی به نظر می رسد . در دو طرف اتاق شاه نشين اتاق های گوشواره بنا شده است در جلوی اتاق شاه نشين ، ايوانی با آيينه کاری و گچبری های جالب ديده می شود.

در طرفين تالار بزرگ دو حياط خلوت و نور گير به صورت قرينه يکديگر احداث شده است که دارای تابلو های بديع نقاشی می باشند و از نفايس آثار هنری اين ديار به شمار می آيند. اسناد و قراين نشان می دهد که هنرمند بزرگ و نقاشباشی در بار ناصرالدين شاه قاجار يعنی ميرزاابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنيع الملک با مالک خانه دوستی نزديک و مراوده خانوادگی داشته است لذا به احترام دوستی که با مرحوم طباطبايی داشته در اجرای گچ بری ها و ترسيم نقاشی های اين خانه نظارت داشته است. و اين مطلب ارزش و اعتبار تزيينات خانه طباطبايي را بسيار افزايش می دهد.

حياط خدمه: شامل اتاق های خدمه ، زيرزمين خدمه، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی می باشد که تعدادی از اتاقهای خدمه از بين رفته است .

آب خانه از دو رشته قنات دولت آبادی و نصرآبادی تأمين می گرديد است . خانه طباطبايی دارای 5 درب ورودی می باشد که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بيرونی در قسمت هشتی تقسيم می گردد. علت پيچ و خم های راهرو های ورودی جهت شکستن اختلاف ارتفاع و نداشتن ديد مستقيم است.

لازم به توضيح است که خانه مسکونی وزادگاه شادروان "سپيده کاشانی" – شاعر بزرگ معاصر – نيز در مجاورت خانه تاريخی طباطبايي و در جنوب آن قرار دارد.

در ادامه مطلب چند عكس از خانه طبابايي ها


علي باقرزاده بازدید : 13 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)
حمام یكی از مهم‌ترین عناصر معماری داخلی هر خانه‌ای‌ است. در گذشته حمام‌ نه فقط محلی برای استحمام، بلكه جایی برای انبار كردن لوازم و وسایل كهنه بود. این‌روزها دیگر حمام محل آرایش و پیرایش جسم و روح تلقی می‌شود، حتی گاهی استراحت فردی از همین نقطه شروع می‌شود. بعضی از حمام‌های امروزی كاربری‌های تجملی و رفاهی زیادی نیز دارند: استخرهای كوچك، سونا و جكوزی برای تفریح و سلامت اعضای خانواده در این فضا قرار داده می‌شود. بعضی دیگر از حمام‌های امروزی كه در آپارتمان‌های كوچك وجود دارند، از ابعاد كوچك‌تری برخوردارند. كاربری این دسته از حمام‌ها برای رفع خستگی روزانه و سلامت و پاكیزگی جسم هستند. مهم نیست كه ابعاد حمام شما بزرگ یا كوچك است بلكه مهم این است كه از این فضا بهترین استفاده را برای آرامش جسم و روح به وجود آورید.

عناصر مهمی كه در خلق یك حمام زیبا و بی نقص وجود دارد، عبارت است از: كفپوش مناسب، پوشش دیواری، استفاده از هواكشی با قدرت مناسب برای تخلیه بخار، كابینت‌هایی برای قراردادن حوله‌ها و دیگر لوازم جانبی، انواع بافت‌ها و رنگ‌ها. با انتخابی صحیح، از تمامی این مجموعه به فضای دلخواه كه آرامش شما را برقرار كند، دست می‌یابید.

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب رجوع كنيد....

علي باقرزاده بازدید : 24 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (0)

در منطقه دهلران در نزديك رود خانه مهمه، پنج تپه باستاني واقع شده اند كه يكي از آنها تپه " موسيان " است كه براي نخستين بار در سال 1930 ميلادي ( 1309 ه.ش.) گمانه زني شد و ديگري، تپه " علي كش" است كه حفاري در آن در سال 1961 ميلادي ( 1340 ه.ش. ) انجام گرفت. اين تپه براي دومين بار در سال 1963 ميلادي ( 1342 ه.ش. ) حفاري شد و سه دوره فرهنگي – از آغاز دوره نوسنگي تا پايان دوره استقرار كامل در روستاها – در آن تشخيص داده شد كه خود يكي از محلهاي باستاني است كه مي توان مراحل مختلف تحول و تغييرات فرهنگي را از گرد آوري غذا تا توليد غذا در يك محل، در آن مورد مطالعه قرار داد. 
ساكنان اوليه اين محل را شباناني تشكيل مي دادند كه در فصل مناسب سال از ارتفاعات لرستان براي برداشت محصولات نباتي خودرو، به گوشه شمالي دشت خوزستان سرازيز مي شدند. اين تازه واردان در خانه هاي تك اتاقي به سر مي بردند كه ديوارهاي آن را سله مي ساختند و پس از چراي احشام خود و برداشت غلات خود رو منطقه، هنگام آغاز فصل گرما به ارتفاعات لرستان مراجعت مي كردند، اين دوره " بزمرده " ناميده اند. 
در دوره بعد يعني، دوره " علي كش" سكنان اين محل علاوه بر جمع آوري غلات و حبوبات خودرو منطقه، به شخم زمين مي پرداختند و در كشت زمينهاي كشاورزي، فعاليتهاي محدود داشتند. اينان، همانند مردم دوره " بزمرده " هنگام فرارسيدن فصل گرما منطقه را ترك مي كردند. مردم دوره " علي كش " در خانه هاي زندگي مي كردند كه ديوارهاي آن از سله ساخته مي شد و بيش از يك اتاق داشت، و در حياط منزل، اجاق نيز براي تهيه غذا مي ساختند. اموات خود را داخل روستا و زير كف مناطق مسكوني همراه با وسايل شخصي متوفي دفن مي كردند. مردم دوره " علي كش " – همانند دوره قبل – ظروف خود را از سنگ مي تراشيدند و از سنگ و چوب و استخوان ابزار مورد نياز را تهيه مي كردند. در اين دوره، سفال هنوز توليد نشده بود. مردم دوره " علي كش " در آخرين مرحله گرد آوري و ذخير غذا و نخستين مراحل توليد كامل غذا و استقرار دائم در روستاها زندگي مي كردند.

براي خواندن ما بقي جمله به ادامه مطلب بروييد

علي باقرزاده بازدید : 15 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
 آشپزخانه يكي از مهمترين مناطق خانه است كه بايد به دكوراسيون آن بيش از ساير قسمت ها توجه داشت، و اين امر به ويژه در حين رعايت اصول فنگ شويي از اهميت بيشتري برخوردار مي شود. فراموش نكنيد كه نحوه ديزاين و دكوراسيوني كه براي آشپزخانه در نظر مي گيريد، روي سلامت و موفقيت شما تاثير مي گذارد و به واسطه دكوراسيون مناسب اين فضا به كاميابي و قدرت دست پيدا مي كنيد. 

مكان قرار گرفتن آشپزخانه

اولين چيزي كه در مورد آشپزخانه مورد توجه قرار مي گيرد اين است كه اساساً آشپزخانه در كجاي خانه واقع شده است. شايد هميشه آنقدر قدرت انتخاب نداشته باشيم كه جاي هر يك از اتاق هاي خانه را انتخاب كنيم، اما اگر در حال ساخت خانه اي جديد هستيد و يا قصد بازسازي خانه قديمي خود را داريد، بهترين حالت آن است كه آشپزخانه را در فسمت انتهايي خانه خود قرار بدهيد. به اين معنا كه اگر يك خط فرضي در وسط خانه بكشيم آشپزخانه در قسمت انتهايي و به دور از خط فرضي مركزي واقع شده باشد. بهتر است زماني كه فرد وارد خانه مي شود يكمرتبه آشپزخانه جلوي چشمش نباشد. اين مسئله هم مهمانان و هم اعضاي خانه را به پرخوري ترغيب مي كند. 

اما اگر حق انتخاب نداريد و آشپزخانه در جلوي روي شما قرار گرفته، چند تكنيك وجود دارد كه به واسطه آن مي توانيد توجه افراد را از آن منحرف كنيد. از اين فرصت براي به كار گيري خلاقيت بيشتر استفاده كنيد، به عنوان مثال مي توانيد از پرده يا لووردراپه استفاه كنيد. يك روش ديگر آن است كه در طرف مخالف آشپزخانه يك وسيله دكوري جذاب بگذاريد تا حواس كسي كه وارد خانه مي شود به آن جلب شود. 

طرح اوليه آشپزخانه

نحوه قرار دادن وسايل مختلف در آشپزخانه خيلي مهم است. به طور مثال گاز بايد در جايي قرار داشته باشد كه كدبانو در حين آشپزي پشتش به درب ورودي و مهمانها نباشد. اگر امكان اين كار وجود ندارد، بالاي گاز از آينه و يا ورقه هاي شفاف آلومينيومي استفاده كنيد. سايز آن هر قدري كه مي خواهيد مي تواند باشد، اما هر چقدر بزرگتر باشد، بهتر است. 
از آنجايي كه امروزه كاربرد آشپزخانه ها تا حدي تغيير پيدا كرده است و آشپزخانه هاي جديدي طراحي شده و حتي اين امكان را نيز فراهم مي آورند كه دو نفر در آن واحد آشپزي كنند. طراحي به گونه اي است كه حتي فردي كه در حال آشپزي است به راحتي مي تواند با مهمانها و ساير افراد خانواده در ارتباط باشد. اين روزها افراد خانواده عادت پيدا كرده اند كه همه در كار آشپزي با هم مشاركت داشته باشند و خانواده هاي پر مشغله از وقت پخت و پز به عنوان فرصتي براي همدلي و صميميت بيشتر استفاده كنند.

رنگ آشپزخانه

طرفداران فنگ شويي معتقدند كه رنگ آشپزخانه نبايد هيچ يك از رنگ هايي مثل قرمز، صورتي، و يا بنفش باشد. موارد فوق رنگ هاي "آتش" هستند و مي توانند منجر به ايجاد بحث و مشاجره شوند؛ بنابراين اگر مي بينيد كه شما و همسرتان در آشپزخانه بيش از حد با هم بحث مي كنيد شايد به خاطر رنگ هاي محرك اين فضا باشد. 

بهترين رنگ ها سفيد يخچالي، سبزهاي روشن و آبي هستند. از 5 عنصر اصلي فنگ شويي – زمين، فلز، چوب، آتش، و آب - آشپزخانه هم اتاق آب است هم آتش و با توجه به 5 المان فوق الذكر سفيد مي تواند بين آب و آتش تعادل خوبي برقرار كند. 

نور در آشپزخانه

در هيچ اتاقي استفاده از لامپ هاي فلورسنت پيشنهاد نمي شود. اين لامپ ها دائماً سوسو مي زنند و چشم ها و سيستم عصبي را تحت الشعاع قرار داده و ممكن است موجب فشار خون بالا، خستگي چشم، و سردرد شوند. 

چيدمان وسايل

وسايل را بايد طوري بچينيد كه فاصله آنها از هم مناسب باشد و تعداد حركات و جابجايي افراد به حداقل ميزان ممكن برسد. بايد قادر باشيد كه بهترين استفاده مكاني را از فضا داشته باشيد و در عين حال راحتي و آسايش را نيز ايجاد نماييد. بهتر است در اين فضاعناصر آب را از عناصر آتش جدا كنيد. به عنوان مثال گاز، مايكروفر و توستر را در يك طرف و يخچال و سينك و ماشين ظرفشويي را در طرف ديگر قرار دهيد. هر گروه از اين وسايل را مي توانيد با چوب از هم جدا كنيد.

مانند ساير اتاق ها آشپزخانه نيز بايد تميز و مرتب نگه داشته شود و وسايل خراب و بلا استفاده دور ريخته شوند. با استفاده از اين تكنيك ها آشپزخانه شما استيل خاصي پيدا مي كند.

علي باقرزاده بازدید : 9 جمعه 28 مهر 1391 نظرات (0)

به طور كلي در كنار هم قرار گرفتن دو شيء متضاد يعني مدرن و سنتي در هنر امروز كاملاً جايز است اما به شرطي كه آن دو ارتباط مناسبي با هم برقرار كرده و با هم هارموني داشته باشند. در واقع طراح بايد به تمامي فرم‌هاي تصويري و انرژي‌اي كه بين آندو رد و بدل مي‌شود آگاهي داشته باشد. مهم آن است كه هميشه به دنبال بهترين انتخاب و مناسب‌ترين تركيب باشيم زيرا همه آنچه كه خارج از خانه زيبا به نظر مي‌رسد، مناسبت خانه ما نيست. همانطور كه هميشه نمي‌توان با اشياء گران‌قيمت، طرحي با ارزش خلق كرد. با توجه به اينكه اغلب خانه‌هاي امروزي داراي معماري مدرن هستند، عناصر سنتي ايراني را به شما معرفي مي‌كنيم كه مي‌توان در فضاي مدرن از آنها استفاده كرد.منبت كاري و گره چيني كه غالباً با طرح‌هاي هندسي و زيبا آفريده شده و از صنايع دستي و سنتي ايراني محسوب مي‌شوند، با طراحي مدرن خانه ايراني تناسب خوبي برقرار خواهند كرد.مبلمان با طراحي مدرن را مي‌توان با پارچه داراي طرح گليم، جاجيم يا نظير آن روكش كرد. 



اگر علاقه‌مند به ايجاد فضاي سنتي در خانه خود هستيد،مي‌توانيد6راهنماييزير را نيز به كار گيريد:

1- یادگارهاي دوست داشتني گذشته نظير صندوق چوبي، قابهاي كهنه، آيينه يا چراغ‌هاي قديمي، ظروف بزرگ مسي يا سفالينه را بر روي ديوار يا كنج‌ها و... قرار دهيد.(صندوق‌هاي قديم را مي‌توان بازسازي كرده و از آن به عنوان ميز يا جعبه‌اي براي قرار دادن آلبوم‌هاي خانوادگي و نظاير آن استفاده كنيد، همچنين مي‌توانيد يك شي زينتي مدرن را بر روي آن قرار دهيد) 

2- با استفاده از لحاف‌ها و كوسن‌هاي تكه دوزي، ترمه، قلم‌كار يا گلدار در يك اتاق خواب با قفسه‌بندي مدرن و حتي اشياء ساده و تك رنگ، مي‌توان حال و هوايي رنگين و منقوش به آن بخشيد.
3-استفاده از ظروف با جلوه قديمي و سنتي مثل برنج، برنز، مس، چوب و حصير مناسب است. بهتر نيست درون بک ظرف مسی قدیمی گل‌هاي زينتي را به جاي آنكه در يك گلدان كريستال اروپايي قرار دهيم 4- بهره‌گيري ازتابلوهايي با تصاوير قديمي مثل مينياتور، عكس‌هاي سياه و سفيد و نقاشي‌هاي دوران كلاسيك و هنر پيش مدرن نيزمبلمان مي‌تواند چارچوبي قديمي اما روكش مدرن داشته باشد؛ يا برعكس، روكش يك مبلمان مدرن را مي‌توان با طرح‌هاي كلاسيك تغيير داد و با بقيه فضا هماهنگ ساخت.6-مبلمان مي‌تواند چارچوبي قديمي اما روكش مدرن داشته باشد؛ يا برعكس، روكش يك مبلمان مدرن را مي‌توان با طرح‌هاي كلاسيك تغيير داد و با بقيه فضا هماهنگ ساخت.

تعداد صفحات : 8

درباره ما
علی باقرزاده هستم در دومین روز بهار ( فروردین) در ایران در استان خوزستان شهرستان رامهرمز به دنیا اومدمو در حال حاضر در اصفهان زندگي ميكنم. در رشته نقشه کشی معماری تحصیل کردم و دیپلم این رشته را گرفتم در حال حاضر دانشجوی این رشته میباشم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب وبلاگ رو چگونه ميبينيد؟
    نظرتون در مورد قالب وبلاگ چيست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 42
  • بازدید کلی : 7,076
  • کدهای اختصاصی